miercuri, 13 august 2014

FLEXIUNILE ȘI GEOFLEXIUNILE SONDAJELOR DE OPINIE MOLDOVENEȘTI. PANORAMA FACE PANARAMĂ



Un sondaj de opinie, comandat de publicația de limbă rusă „Panorama”, a tulburat concediul politicienilor moldoveni. Potrivit acestei cercetări dacă duminica viitoare s-ar organiza alegeri parlamentare, comuniștii moldoveni ar obține 21% din voturile alegătorilor, fiind urmați de Partidul Liberal Democrat din Moldova cu 13%, Partidul Liberal - 6%, Partidul Democrat din Moldova - 6,5% și Partidul Nostru - 6%. Zăpăceala creată de fotografia sociologică prezentată la Chișinău vine de la faptul că anterior alte cercetări au creditat tânăra formațiune care poartă numele „Partidul Nostru” cu doar 1% din voturile respondenților. „Panorama” și-a propus, și a reușit să facă panaramă. Un scandal sociologic adevărat!

Neîncrederea în cercetarea comandată de publicația „Panorama” este împărtășită de mai mulți politicieni din Republica Moldova dar și de cunoscutul comentator politic, conferențiarul universitar Alexandru Solcan. Într-o declarație făcută pentru portalul  deschide.md, domnul Solcan afirmă că sondajul este fabricat. ”Este evident că sondajul este unul fabricat...Nu voi comenta rezultatele, evident ele provoacă haz, un haz care le înlătură automat orice credibilitate. Nici nu cred că este cazul să ne oprim și le acordăm timp și atenție”, a concluzionat  profesorul Solcan.

Deputatul Partidului Liberal, Gheorghe Brega spune că rezultatele prezentate ”sunt niște prostii” ; la rândul său, președintele de onoare al Partidului Democrat din Moldova, Dumitru Diacov, consideră că datele prezentate de CBS-AXA, realizatorul sondajului,  ”sunt cifre la comandă”.

Directorul Centrului de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-AXA”, Ion Jigău spune însă că rezultatele campaniei electorale „vor fi cu certitudine pline de  surprize”. Potrivit domniei sale, „societatea moldavă se află într-un punct de flexiune” și este greu de prevăzut care vor fi direcțiile pe care le va lua electoratul moldovean. 

Flexiune sau genuflexiune,  neîncrederea în rezultatele acestui sondaj este logică. Și relativ simplă. De jure, partidul procurat de omul de afaceri Usatâi poartă încă denumirea de Partidul Popular Republican, denumirea  Partidul Nostru”, nefiind înregistrată la Ministerul Justiției din Republica Moldova. Dacă formațiunea politică cu denumirea „Partidul Nostru nu poate fi concurent electoral, ea nu ar fi trebuit să figureze într-o cercetare sociologică. 

Până la alegeri vom mai vedea încă multe sondaje. Cu multe surprize și rezultate neverosimile. În condițiile economiei de piață este dreptul fiecărei case de sondaje să efectueze cercetări sociologice pentru cei care le plătesc. Pentru ca fiecare formațiune politică să invoce la toamnă rezultatele sondajelor de opinie, contra plată, instituțiile de cercetare sociologică vor îngenunchia în fața partidelor. Și uite așa, Moldova  va avea un nou sport naţional – sondajul de opinie!  Cu flexiunile și genuflexiunile lui.

Atacurile externe asupra spațiului informațional al Republicii Moldova au confirmat așteptările observatorilor politici. Modul manipulator în care televiziunile ruse prezintă știrile referitoare la spațiul dintre Prut și Nistru este deja cunoscut. Apariția acestei cercetări sociologice vine să demonstreze că banii Federației Ruse nu au miros și penetrează relativ ușor mediile de informare din Republica Moldova ajungând foarte aproape de formatorii de opinie naționali sau pro-europeni. 

Confruntarea dintre opțiunile pro-Uniunea Europeană și cele pro-Uniunea Vamală va ține cu siguranță capul de afiș în competiția electorală. De asta, liberal democrații moldoveni, campioni ai susținerii mesajului pro-european, primesc din plin o sumedenie de critici venite din partea adepților Uniunii Vamale. Toată această avalanșă de dezinformări și provocări la adresa lui Vlad Filat și Iurie Leancă reprezintă dovada clară că Moldova se află pe drumul cel bun – altfel era liniște! Majoritatea acestor provocări vin dinspre medii de informare apropiate de domnul Usatâi ori domnul Dodon. Multitudinea provocărilor, modul persuasiv de acțiune al celor doi politicieni, dar și uriașele sume puse în circuitul pre-electoral, demonstrează că acești inamicii ai apropierii Moldovei de Uniunea Europeană beneficiază de un suport logistic și financiar impresionant. 

Nu știm cu siguranță de unde provin acești bani. Presupunerile mai multor observatori politici se îndreaptă către oficialii ruși -  doar aceștia au interesul ca Republica Moldova să rămână în sfera de influență a Federației Ruse. Doar Kremlinul are interesul perpetuării uni climat de insecuritate la frontierele europene! Toate aceste semne ne spun că disputa electorală moldovenească s-a transformat deja într-o confruntare geopolitică între Est și Vest. 

Dezvoltarea de viitor al acestui conflict depinde însă de modul în care vor evolua lucrurile în Ucraina. Odată în plus, Dumnezeu le dă politicienilor moldoveni un răgaz. Pentru a înțelege ce înseamnă responsabilitatea. Și pentru a vedea că banii mulți, miros rusește. Și pentru a înțelege că în fața unui adversar, eforturile ar trebui să fie comune. Inamicul e în fața porților, unii au intrat în cetate, cum vor reacționa formațiunile politice pro-europene din Republica Moldova?