duminică, 21 decembrie 2014

RECEAN, ALEGERILE ȘI FRONTUL RUS



La finalul sesiunii de primăvară-vară a Parlamentului de la Chișinău, deputații moldoveni au votat în primă lectură o serie de modificări la legea cu privire la funcționarea Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova; prin aceste modificări serviciul inteligent moldovenesc ar fi trebuit să primească posibilitatea de aplicare a unui mandat special de securitate. O pârghie în plus pentru contracarea acțiunilor de extremism ori separatism care există între Prut și Nistru. Conjunctura politică în care s-au desfășurat însă ultimele ședințe ale Parlamentului moldovean a făcut ca deputații moldoveni să nu mai revină asupra acestei legi în cea de a doua lectură.  

Pe 24 noiembrie, preşedintele moldovean Nicolae Timofti a convocat Consiliul Suprem de Securitate unde a analizat potențialele provocări la adresa securității statului moldovean în ajunul şi după alegerile parlamentare din 30 noiembrie. Purtătorul de cuvânt al Președinției moldovene, Vlad Ţurcanu, a spus că la această şedinţă reprezentanții Serviciului de Informații și Securitate au prezentat dovezi ale faptului că forțele care urmăresc destabilizarea situației din Republica Moldova și-au intensificat activitatea. Semnalele transmise de către domnul Putin în timpul ultimei sale conferințe de presă ne arată că Federația Rusă consideră continuarea războiului împotriva Occidentului ca fiind singura soluție pentru depășirea crizei în care se află. E clar că în spațiul dintre Prut și Nistru, Kremlinul va folosi toate resursele pentru a împiedica apropierea Moldovei de Uniunea Europeană. Un exemplu edificator în acest sens îl poate constituie recenta lansare a Comitetului Național de Salvare „Pentru Moldova!”.

Lansată de către fostul șef al contraspionajului serviciului de securitate moldovenesc, colonelul Ion Mahu și fostul ministru al Securității Naționale, Anatol Plugaru, alături de mai mulți veterani ai Ministerului Afacerilor Interne, mișcarea are drept principal scop lupta cu „încercările fără precedent de românizare a R. Moldova și cu riscul înalt de pierdere a identității naționale, limbii și istoriei”. În calitate de președinte al mișcării a fost ales fostul director al Direcției contraspionaj a Serviciului de Informații și Securitate, Ion Mahu, iar vicepreședinte al Comitetului a fost ales Veaceslav Perju, președintele clubului de experți „Strategia Moldovei”. Este cea de a doua mobilizare a foștilor agenți de influență pentru împiedicarea apropierii Republicii Moldova de România, Uniunea Europeană și NATO. Înaintea alegerilor parlamentare din 30 noiembrie, aceleși persoane, care au deținut funcții importante în instituțiile de apărare și securitate sovietice, lansau un apel în care au cerut electoratului moldovean să nu voteze pentru partidele pro-europene, considerând că „apropierea Moldovei de Uniunea Europeană este o încercare de lichidare a statalității și națiunii moldovene”. 

Publicația Ziarul National, notează că șeful noii mișcări politice apărute la Chișinău este un românofob înverșunat, unchiul său fiind un general al FSB. Ion Mahu a avut o reputație dubioasă în cadrul serviciului de securitate. Potrivit mai multor surse, Mahu s-a ocupat, în cadrul SIS, de fabricarea unor dosare în care a acuzat mai mulți cetățeni că ar fi agenți ai serviciilor de inteligență din România”, scriu jurnaliștii moldoveni. Un articol publicat de agenția Interlic afirmă că unchiul domnului Mahu, continuă să ofere consultații serviciului de securitate rus pe direcția Moldova și după ce a ieșit la pensie. 

Eficiența și patriotismul cadrelor din serviciul de securitate moldovenesc nu a făcut niciodată obiectul dezbaterilor publice din Republica Moldova. Având în vedere că Republica Moldova nu a cunoscut fenomenul lustrației, subiectul ar merita să fie abordat. Putem presupune că persoanele adunate în cadrul Comitetului Național de Salvare „Pentru Moldova” ar face parte din mulțimea de agenți sub acoperire care lucrau împotriva statului român în folosul KGB-ului sovietic? S-ar putea întâmpla. Pentru că arhivele securității sovietice nu se mai găsesc în arhiva Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova o asemenea afirmație nu poate fi probată. 

Prezența și implicarea foștilor lucrători ai KGB ai URSS în viața contemporană a statului moldovean este o realitate. Logica bunului simț trimite la ideea că o bună parte din lucrătorii fostului KGB sunt oameni de bună credință. Știm însă că nu există pădure fără uscături. E posibil ca dintre aceștia să existe persoane care păstrează canale de comunicare cu Serviciul Federal de Informații al Rusiei? Desigur. Sunt aceste persoane monitorizate de către servicul moldovean de informații? Nu știm. În condițiile în care Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova a fost lipsit de pârghiile pe le-a avut (dreptul de a reține, dreptul de anchetă, etc) iar un mandat de securitate nu poate fi aplicat, am putea presupune că nu. 

La începutul lunii septembrie, directorul SIS, Mihai Balan declara că a elaborat o hartă a riscurilor și amenințărilor la adresa securității statului moldovean. “Peste 100 de ONG-uri, servicii și organizații, partide, mass-media sunt gata să sfâșie acest pământ, să rupă în bucăți țara”, afirma atunci domnia sa. Domnul Balan recunoștea cu această ocazie că monitorizarea acestor organizații s-a făcut (și se face) în limitele legislației existente. Domnul Balan afirma că serviciul intelegent moldovenesc, nu are suficiente părghii pentru a funcționa la maxima sa capacitate. Adică funcționează cu frâna de mână trasă! În asemenea condiții, poate ori nu, monitoriza o eventuală  transformare a Comitetului Național de Salvare condus de domnului Mahu într-un Front al Salvării Naționale* finanțat de ruși? Greu de răspuns.

Organizațiile internaționale au recunoscut că alegerile parlamentare din Republica Moldova s-au desfășurat în mod democratic. Dacă serviciul inteligent moldovean funcționează la jumătate din capabilitățile de odinioară, cine a stat de strajă la buna desfășurare a alegerilor? Cine a contracarat acțiunile instituțiilor monitorizate de către SIS? Ministerul de Interne. Dezvoltarea instituțională pe care a reușit să o implementeze în activitatea sa ministrul Recean, a făcut ca lucrătorilor operativi ai Ministerului de Interne să le reușească neutralizarea planurilor făcute de ne-prietenii Moldovei. Dincolo de faptul că a reușit în lupta contrainformativă, domnul Recean a obținut aprobarea și implementarea unei noi legi de funcționare a Poliției, a reușit să formeze o structură nouă pentru MAI și a reușit o dotare fără precedent a ministerului cu cele mai moderne mijloace și echipamente. A schimbat uniforme, însemne, proceduri și metode de lucru. Rezultatele votului din 30 noiembrie, demonstrează că cele o sută de organizații  monitorizate de SIS nu au reușit să pună în aplicare toate strategiile palnificate.  Este cu siguranță și o victorie a domnului  Recean. 

De asta, unii aflați deja la Moscova, fac constipație la auzul acestui nume. De asta, lucrătorii operativi ai SIS trebuie să colaboreze și mai departe cu cei ai MAI, doar împreună pot opri acțiunile ne-prietenilor apropierii Moldovei de Uniunea Europeană. De asta, până în momentul în care deputații vor vota modificarea legii SIS în cea de a doua lectură, domnul Recean ar trebui păstrat la cârma MAI. 

Foto - Internet 

*Frontul Salvării Naționale (FSN) a fost o formațiune politică, înregistrată în registrul partidelor politice din România la data de 6 februarie 1990, urmare a transformării în partid politic a Consiliului Frontului Salvării Naționale, organ provizoriu al puterii de stat rezultat după revoluția română din 1989, al cărui președinte a fost Ion Iliescu.