
Aflu
de asemenea că, pe 20 august, la București, a fost organizată o conferință cu denumirea ”Centenarul Marii
Uniri și Basarabia”. O manifestare care își propune să stabilească un plan de
acțiuni concrete pentru organizațiile neguvernamentale unioniste și care a lansat Alianța pentru Centenar. În spațiul public a apărut informația potrivit căreia la această reuniune, într-un format mai restrâns,
se va discuta și obiectivul organizării, la Chișinău, unui bloc electoral
unionist care să participe la alegerile parlamentare care vor avea loc în
Republica Moldova în anul 2018. De aici.
Ar părea că, după o sută de
ani de la Marea Unire din 1918, încep să se făcă pași pentru Re-Unire. Nu e
chiar așa! Președintele Iohannis, a înființat, în 2016, o comisie prezidențială specială
pentru a desemna "Proiectul de Țară",
doar că, după un an, proiectul se află încă în faza de "draft" - nimeni
nu poate spune nimic concret despre el.
Social
democrații români, aflați la guvernare în România, au simțit și ei importanța momentului
2018, înființând un Departament al Centenarului, dar au renunțat la el și au
trecut totul în sarcina Ministerului Culturii și Identității Naționale. probabil, de asta, TVR, televiziunea publică a statului român, a lansat pe 6 august 2017, prima campanie din proiectul național ”România Mare,
primul centenar”. Caravana Știrilor TVR #eusuntromania a început cu marcarea
a o sută de ani de la luptele de la Mărășești. De aici.
Nu
cred că guvernarea PSD a preluat ideea lui Traian Băsescu, din 2013, potrivit
căreia proiectul de țară al României ar fi Re-Unirea cu Republica Moldova. Cea
mai mare realizare a oficialilor români, din 2016, de la câștigarea alegerilor
parlamentare de către PSD, și până în prezent, este transformarea României într-unul din cei mai de încredere aliaţi ai Statelor
Unite de pe continentul european. Această calitate a fost consacrată și prin
primirea președintelui Iohannis la Casa Albă. De aici.
Cu
siguranță oficialii români țin cont de vocea Statelor Unite referitoare la
unirea Republicii Moldova cu România. Anul trecut, ambasadorul SUA la Chișinău,
James Pettit, a declarat că Republica Moldova nu e România și că trebuie să
rămână un stat suveran și independent, în interiorul unei granițe sigure. De aici.
Diplomatul
american are dreptate. Statul moldovean are propriile provocări, multe din ele
înțelese prea puțin la București. Ce mai mare ține de faptul că, spre deosebire
de România, Republica Moldova este un stat multietnic, cu oameni care vorbesc
limbi diferite, ucraineană, rusă, găgăuză, bulgară și română, unde limba rusă
este limbă de comunicare interetnică.
Prioritățile
României, în anul Centenarului Unirii, sunt cu totul altele: consolidarea
statutului de actor important la frontiera de est a Uniunii Europene, aprofundarea relațiilor cu Statele Unite, menținerea
unui nivel ridicat de creștere economică și dezvoltarea infrastructurii interne.
Socialiștii
moldoveni afirmă că oficialii români sunt gata să se amestece în politica internă a Republicii Moldova și aduc ca argument
posibilitatea participării domnului Băsescu în lupta politică de la Chișinău prin plasarea lui în
fruntea unui bloc electoral unionist. Despre necesitatea existenței unui bloc politic
unionist s-a vorbit de mai mult timp. Dacă vor avea suficientă voință politică,
unioniștii moldoveni pot să realizeze acest obiectiv.
Deocamdată socialiștii moldoveni nu au de ce să se teamă: cârcotelile existente între diferitele grupuri unioniste moldovenești vorbesc despre faptul că realizarea unui bloc electoral va fi foarte grea! Este vorba despre orgolii care nu pot fi depășite, de caractere mai mult sau mai puțin șlefuite în trecute bătălii electorale și de compromisuri făcute sau nu. Încâlcit ghem.
Eventuala participare a lui Băsescu în fruntea unei formațiuni politice moldovenești ori a unui bloc electoral depinde de clarificarea deplină a statutului cetățeniei moldovenești, pe care o deține cetățeanul român Traian Băsescu. Logica interesului politic moldovenesc mă face să cred că o hotârâre judecătorească în acest proces de judecată nu va fi luată prea curând. Surse din instituția prezidențială moldoveană, dar și altele, mai independente, confirmă că președintele Dodon a avut suficient suport juridic pentru a anula decretul prin care i s-a oferit cetățenia moldoveană lui Traian Băsescu.
Deocamdată socialiștii moldoveni nu au de ce să se teamă: cârcotelile existente între diferitele grupuri unioniste moldovenești vorbesc despre faptul că realizarea unui bloc electoral va fi foarte grea! Este vorba despre orgolii care nu pot fi depășite, de caractere mai mult sau mai puțin șlefuite în trecute bătălii electorale și de compromisuri făcute sau nu. Încâlcit ghem.
Eventuala participare a lui Băsescu în fruntea unei formațiuni politice moldovenești ori a unui bloc electoral depinde de clarificarea deplină a statutului cetățeniei moldovenești, pe care o deține cetățeanul român Traian Băsescu. Logica interesului politic moldovenesc mă face să cred că o hotârâre judecătorească în acest proces de judecată nu va fi luată prea curând. Surse din instituția prezidențială moldoveană, dar și altele, mai independente, confirmă că președintele Dodon a avut suficient suport juridic pentru a anula decretul prin care i s-a oferit cetățenia moldoveană lui Traian Băsescu.
Abordările Bucureștiului oficial față de Chișinău sunt pragmatice, ele țin de concentrarea asupra unor acțiuni practice care privesc interconexiunile
energetice – un cordon ombilical care va lega Moldova de România și de Uniunea
Europeană. Până la sfârșitul lui 2018 gazoductul Iași-Ungheni-Chișinău va fi
construit. De asemenea, va începe și interconectarea Moldovei la rețeaua de
electricitate a României.
Socialiștii
moldoveni pot fi liniștiți - pâna la vremea în care cetățeanul Băsescu va deveni actor politic între
Prut și Nistru și va face, sau nu, Re-Unirea, va mai curge multă cerneală
electorală. Altele sunt pârghiile de putere pe care le deține Bucureștiul la
Chișinău.