vineri, 16 septembrie 2016

CAMPANIA ELECTORALĂ ȘI TELEFONUL COPILULUI



Fundația Edelweiss, fondată de Vlad Plahotniuc, a lansat recent o campanie socială de prevenire și combatere a violenței în familie „Familii Ocrotite”. Lucru salutabil într-un stat în care, potrivit datelor statistice, violența familială este în creștere.
 
Recent mai multe organizații neguvernamentale s-au declarat a fi indignate de faptul că, Ministerul Muncii colaborează cu Fundația Edelweiss. „Noi, semnatarii declaraţiei, organizaţii neguvernamentale din domeniul drepturilor omului şi implicit a drepturilor copilului, ne exprimăm profunda indignare faţă de colaborarea Ministerului Muncii, cu fundaţia privată Edelweiss în cadrul campaniei Familii Ocrotite”, se arată într-un comunicat. Potrivit organizaţiilor semnatare, campania fundaţiei Familii Ocrotite promovează un serviciu de stat, fără a specifica acest fapt. Campania Familii Ocrotite ar promova Serviciul Telefonul Copilului, care aparține Ministerului Muncii și Protecției Sociale.

Potrivit semnatarilor acestei declarații, promovarea Serviciului Telefonul Copilului ar fi fost amânată de către responsabilii ministeriali din lipsă de fonduri, mai multe ONG-uri din domeniul protecției copilului promovând acest număr în activităţile și materialele lor. Nimic rău în faptul că aceste ONG-uri au promovat Seriviciul Telefonul Copilului!  

În declarația comună se arată însă că, „modalitatea prin care este prezentat Telefonul Copilului în această campanie creează riscul ca toți cei care au promovat şi vor promova în continuare acest Serviciu public să fie asociați cu fundația Edelweiss”, se menționează în declarație. Adică cu numele prim-vicepreședintelui Partidului Democrat din Moldova, Vlad Plahotniuc.

La rândul său, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei face precizări cu referire la declarația semnată de aceste organizații neguvernamentale. Potrivit acestuia, Telefonul Copilului este un serviciu public și orice organizație poate să-l promoveze printr-o adresare prealabilă la minister și în baza conceptului privind scopul campaniei și modalitatea de desfășurare.
Acest serviciu nu este finanțat din bani publici, ci strict din sursele Fundației „Edelweiss”. Serviciul „Telefonul Copilului” este unul public și orice organizație poate să-l promoveze printr-o adresare prealabilă la minister și în baza conceptului privind scopul campaniei și modalitatea de desfășurare. MMPSF a analizat conceptul campaniei „Familii Ocrotite” prezentat de către Fundația Edelweiss în luna iulie curent. Decizia de a accepta propunerea de colaborare s-a axat pe impactul social scontat și pe termenul lung al campaniei”, anunță ministerul.

Și Fundația Edelweiss a remis un comunicat de presă în care confirmă că finanţează şi derulează campania socială „Familii Ocrotite”. Mulţumim tuturor partenerilor care au sprijinit campania noastră şi personalităţilor care ni s-au alăturat. Rămânem deschişi pentru noi parteneriate care să ducă la combaterea eficientă a violenţei în familie”, se arată în comunicatul fundației.

Și totuși care a fost motivul de indignare al ONG-urilor? Că au finanțat și ele, la un moment dat funcționarea acestui telefon de încredere? Că nu îl mai finanțează? Că vroiau să îl mai finanțeze și nu au mai putut? Ori poate, este vorba de faptul că a început campania pre-electorală și au considerat necesară o poziționare a lor față de acțiunile caritabile pe care le face domnul Plahotniuc?  În declarația lor, semnatarii afirmă că desfășurarea campaniei Familii Ocrotite coincide cu cea a perioadei electorale și că nu este deloc întâmplătoare”. 
Observ din analiza conceptului campaniei „Familii Ocrotite” că nu există nici o referință la tematicile politice. Singura politică a acesei campanii fiind cea a reducerii violenței în familie. Să realize această campanie a Fundației Edelweiss un transfer de imagine către politicul din Republica Moldova? Bine ar fi! Nu văd nimic rău dacă tematicile violenței domestice ori cele ale protecției familiei în dificultate s-ar regăsi în discursul public al candidaților la președinție.
  
Prin declarația semnată s-a dorit implicarea Ministerului Muncii în campania electorală. Dar acest lucru ar contraveni deciziei luate de către primul ministru Pavel Filip care a solicitat miniștrilor neimplicarea totală în campania electorală. Potrivit lui Filip, singura campanie electorală acceptată este obținerea programului de asistență din partea FMI, altceva ar fi pierdere de timp. Șeful executivului are dreptate. Tocmai de asta, modul elegant prin care echipa de comunicare a ministrului Grigoraș a făcut față acestei provocări este una care trebuie salutată. 

Repet, poziționarea publică a acestor ONG-uri, una net împotriva lui Vlad Plahotniuc, se datorează implicării acestora în campania electorală. Organizațiile respective, sub pretextul protejării drepturilor copiilor vin să pună bețe în roate unei campanii sociale care miltează pentru reducerea violenței în familie. Campanie care, în mod evident, se suprapune cu cea electorală. Constat că un număr mare de reprezentanți ai acestor indignate ONG-uri sunt printre susținătorii mai mult sau mai puțin vocali ai Partidului Demnitate și Adevăr condus de Andrei Năstase. Să fie asta doar o întâmplare? Nu cred.