
Președintele
moldovean, la rândul său, și-a exprimat recunoștința față de Federația Rusă pentru
poziția avută în procesul de soluționare a conflictului transnistrean. Gratitudinea
a fost exprimată „din partea poporului
moldovenesc din partea stângă și dreaptă a Nistrului”. Igor Dodon a declarat că
după alegerile parlamentare de anul viitor se va ajunge la reglementarea
politică a conflictului de pe Nistru. „Sunt sigur că, la Chișinău, va exista un
Parlament pro-moldovenesc care se va orienta spre rezolvarea acestei probleme
foarte importante”, a adăugat el.
Putin
a recunoscut că apreciază în mod deosebit eforturile lui Igor Dodon de a normaliza
relațiile ruso-moldovene. „Apreciem eforturile dumneavoastră de a normaliza
relațiile ruso-moldovene, vedem că acest proces nu este ușor, dar plecăm de la
faptul că atât poporul moldovean, cât și poporul Federației Ruse sunt
interesate de o evoluție pozitivă”, a spus șeful statului rus. De
aici.
Ce se
ascunde în spatele cuvintelor spuse de cei doi președinți?
Răspunsul
este la suprafață: federalizarea Moldovei. Viceministrul externelor rusești,
Grigori Karasin, într-un interviu recent, declara că Federația Rusă își va
evacua munițiile din regiunea transnistreană atunci când conflictul
transnistrean va fi reglementat așa cum vrea Moscova, adică prin federalizarea
Republicii Moldova. De aici.
Enunțul
făcut de președintele Dodon în fața lui Putin, că „un Parlament pro-moldovenesc
se va orienta spre rezolvarea problemei transnistrene”, se traduce printr-o
rezolvare federală a conflictului. Șeful statului moldovean a anunțat de mai
multe ori că unica soluţie pentru reglementarea conflictului transnistrean
este federalizarea Republicii Moldova. Nimic nou. Igor Dodon este
doar un executant al viziunii ruse de rezolvare a conflictului de pe Nistru.
Nici discursul pro-federalizare al viceministrului
Karasin nu e nou. Dmitri Kozak, în anul
2003, viceprim-ministru al Federației Ruse, pregătise un plan de soluționare
definitivă a conflictului dintre Republica Moldova și regimul separatist din
Transnistria, prin constituirea a unui stat moldovenesc federal asimetric.
Planul prevedea staționarea trupelor rusești pe teritoriul Moldovei până în
2023, acest planul a fost respins de către Vladimir Voronin.
Nou este faptul că, Adunarea Parlamentară
a NATO, desfășurată zilele trecute la București, a respins amendamentul
înaintat de delegaţia Republicii Moldova prin care solicita o rezoluție de
retragere a armamentului și trupelor ruse din stânga Nistrului. Dar fost
acceptat un amendament al delegaţiei române, în care se specifică faptul că
orice soluţie în conflictul transnistrean trebuie să ţină cont de suveranitatea
şi integritatea teritorială a Republicii Moldova. De
aici.
Doar că, pe 7 iulie 2017, Duma de Stat a Federației Ruse a votat pentru păstrarea
trupelor militare ruse în regiunea transnistreană. Era o confirmare indirectă a faptului că
federalizarea Republicii Moldova convine cel mai mult Federației Ruse. De ce? S-a mai spus: federalizarea Republicii
Moldova va deschide calea pentru utilizarea aceluiași model în regiunile de est
ale Ucrainei.
Se știe că ideea Kremlinului este de a crea
un „cordon sanitar” între NATO/UE și
Federația Rusă. O zonă gri. În condițiile în care, sub regimul Erdogan, Turcia
face pași de distanțare de Occident, iar Marea Neagră seamănă a fi un lac rusesc, Putin capătă suficient ascendent care să facă posibilă
crearea acestei zone de influență a Federației Ruse. Cât de multă autoritate va
avea Moscova în Ucraina sau Republica Moldova depinde însă de evoluțiile politice
din aceste țări.
Succesul formațiunilor politice
pro-europene din Ucraina ori Moldova depinde de atractivitatea soluțiilor pe
care Uniunea Europeană le va propune acestor state în cadrul summit-ului Parteneriatului Estic din 24
noiembrie. De ce? Pentru că partidele aflate la guvernare în aceste state trebuie să prezinte alegătorilor lor
beneficiile politicilor pro-europene. Cât de mult va conta pentru cetățeanul
ucrainean faptul că țara sa va avea posibilitatea
să se alăture uniunii vamale și
energetice europene? Va conta pentru cetățeanul moldovean anularea tarifelor la
roaming? Sunt doar două dintre prevederile conținute de o rezoluție a Comisiei
de Afaceri Externe a Parlamentului European referitoare la țările Parteneriatului
Estic. De
aici.
Desigur, România, țara în care s-a
desfășurat pentru a treia oară summit-ul Adunării Parlamentare a NATO, care are
un parteneriat strategic cu Statele Unite, și-a reconfirmat, prin alocarea
celor 2% pentru politicile de apărare, apetența pentru a deveni centrul de
greutate NATO în regiune. De aici și derularea unor scenarii pentru creșterea
influenței Bucureștiului pe scena politică de la Chișinău, de fapt o strategie de
securitate pro-activă. Soluția probabilă, Traian Băsescu în fruntea unui bloc
electoral pro-unionist și pro-european în alegerile parlamentare de anul
viitor, poate reduce procentajul electoral pe care mizează președintele Dodon.
Dar nu suficient.
A fost de datoria Chișinăului oficial să
găsească soluția introducerii votului mixt, pe liste de partid și în circumscripții
electorale, pentru ca socialiștii moldoveni să nu dețină o majoritate
parlamentară care să declare Republica Moldova stat federal chiar în anul
Centenarului Unirii.
Păstrarea vechiului Cod Electoral ar fi garantat acest lucru. Presiunile politice făcute de Maia Sandu și Andrei Năstase la Bruxelles, pentru păstrarea votului pe liste de partid sunt manifestări care pot fi interpretate ca acțiuni în favoarea federalizării Republicii Moldova. Prefer să consider că cei doi politicieni nu au conștientizat până la capăt consecințele păstrării vechiului Cod Electoral. Dacă vor continua criticile la adresa votului mixt și vor refuza participarea într-un larg bloc electoral pro-european, înseamnă că acceptă federalizarea statului moldovean. Și e grav de tot.
Păstrarea vechiului Cod Electoral ar fi garantat acest lucru. Presiunile politice făcute de Maia Sandu și Andrei Năstase la Bruxelles, pentru păstrarea votului pe liste de partid sunt manifestări care pot fi interpretate ca acțiuni în favoarea federalizării Republicii Moldova. Prefer să consider că cei doi politicieni nu au conștientizat până la capăt consecințele păstrării vechiului Cod Electoral. Dacă vor continua criticile la adresa votului mixt și vor refuza participarea într-un larg bloc electoral pro-european, înseamnă că acceptă federalizarea statului moldovean. Și e grav de tot.