sâmbătă, 16 aprilie 2016

CINE E DANIEL IONIȚĂ ȘI DE CE VINE LA CHIȘINĂU ?



Un sondaj realizat în perioada  01-10 aprilie 2016, de Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova arată că doar șase partide vor accede în viitorul Legislativ  :  Partidul Socialiștilor din Republica Moldova care ar fi votat de 17,9%, Partidul Platforma Demnitate și Adevăr cu 13,44%, Partidul Nostru condus de Renato Usatîi ar obține 12,3%, Maia Sandu și grupul domniei sale, care ar fi votat de 7,5, Partidul Democrat din Moldova care ar acumula 6,4 și  Partidul Comuniștilor cu 6,3% din sufragii. PPEM condus de fostul prim-ministru Iurie Leancă și Partidul Liberal sunt sub pragul electoral cu câte 5,7 și respectiv 4,9%. PLDM ar acumula 2,8% din sufragii.


Domnul Vitalie Ciobanu, comentator politic la Europa Liberă, nota la sfârșitul anului 2015 că suntem martorii unei confruntări între PLDM, Platforma DA și gruparea politică condusă de Partidul Democrat.  O confruntare care, afirm că are drept miză declanșarea alegerilor anticipate. Reprezentanții dreptei moldave consideră că în urma competiției electorale vor avea un rezultat bun și își doresc anticipatele. Cercetările sociologice demonstrează însă că moldovenii vor vota masiv pentru socialiști și pentru formațiunea domnului Usatâi – ambele partide de orientare pro-rusă. Partidele plasate pe dreapta nu vor avea majoritatea în noul Parlament. 


Directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei Române, domnul Dungaciu, afirmă că Rusia pregătește federalizarea Republicii Moldova. În actuala stare de fapt nu există condiții pentru federalizarea statului moldovean, dar, în cazul în care s-ar desfășura alegeri parlamentare și formațiunea politică a domnului Dodon, PSRM, împreună cu partidul condus de domnul Usatîi ar deține majoritatea parlamentară federalizarea ar fi posibilă. Domnul Dodon, a declarat de mai multe ori acest lucru în public. În opinia domniei sale federalizarea este singura soluţie pentru reintegrarea statului moldovean. Potrivit unor experți federalizarea statului moldovean ar reprezenta o garanție a faptului că acesta se va menține în siajul Federației Ruse.


La aceste provocări politice cu care se confruntă majoritatea parlamentară condusă de Partidul Democrat, se adaugă și provocările de ordin economico-financiar cărora, deocamdată, le face față cabinetul Filip. În ajutorul acestui guvern a venit decizia Camerei Deputaților din parlamentul României din 30 martie care a aprobat împrumutul de 150 de milioane de euro acordat Republicii Moldova. Acest împrumut este însă condiționat, Guvernul României are dreptul de continua monitorizarea acțiunilor Chișinăului pentru a se convinge de îndeplinirea angajamentelor asumate de acesta în schimbul de scrisori, însă cel mai probabil o decizie vizavi de transferul efectiv a primei tranșe a împrumutului va veni până la sfârșitul lunii aprilie. 

De ce în aprilie? Pentru că o delegație a Republicii Moldova va participa la ședința anuală de primăvară a FMI, programată să aibă loc între 15 și 16 aprilie 2016, iar acolo se va analiza și progresul Republicii Moldova ca urmare a recomandărilor vizitei misiunii FMI la Chișinău din februarie 2016. Probabil va urma o estimare favorabilă și se va stabili un program clar pentru începerea negocierilor pentru un nou acord. Că anume așa va fi stă mărturie declarația ambasadorului american la Chișinău, domnul James Pettit, care, la data de 4 aprilie, a apreciat că Moldova a îndeplinit condițiile FMI pentru începerea discuțiilor vizavi de un nou acord de finanțare, și că se așteaptă ca aceste discuții să aibă loc în luna mai. Acest fapt poate servi drept garanție suficientă pentru ca ceilalți parteneri de dezvoltare să reînceapă finanțările destinate Moldovei.


Îngrijorările politico-economice ale Moldovei sunt resimțite și la București. De asta transferul primei tranșe a împrumutului acordat de statul român va veni până la sfârșitul lunii aprilie. Desemnarea domnului Daniel Ioniță în calitate de ambasador al României la Chișinău este și ea un indicator al acestor neliniști.

Domnul Iulian Chifu, afirmă că în vremuri tulburi, cu presiuni multiple pe Moldova și schimbări majore în arena internațională, numirea domnului Ioniță este de bun augur: “Sunt vremuri care ar putea duce chiar la reorientarea strategică a Republicii Moldova spre Est, ba chiar ar putea aduce o federalizare şi o debalansare a votului în alegerile generale viitoare, (…) capcane întinse unui Chişinău încă nestabilizat politic şi presiunea preşedinţiei germane în exerciţiu a OSCE. De aceea era nevoie de un diplomat de prim rang, cu experienţă şi expertiză, de un diplomat cu care nu poţi să te cerţi, pentru că este de o amabilitate extremă, un diplomat de carieră cu experienţă inedită, pe care România l-a propus la Chişinău.”


Cine este noul ambasador al României la Chișinău? O spune chiar domnia sa, în replică la un material semnat de doamna Sabina Fati pentru Europa Liberă: „Pe parcursul carierei diplomatice de circa 20 de ani, am fost, printre altele, Şeful Delegaţiei României în procesul de negociere a Acordului de constituire a BLACKSEAFOR (1999-2001), care a presupus un exerciţiu complex de negociere cu reprezentanţi ai tuturor ţărilor riverane Mării Negre (Federaţia Rusă, Ucraina, Georgia, Turcia, Bulgaria). De asemenea, am fost (în perioada octombrie 2010 – august 2011), negociatorul şef al României pentru un nou acord cadru al Tratatului privind Forţele Armate Convenţionale în Europa (CFE), precum şi adjunct responsabil de aspectele politico-diplomatice al Negociatorului Şef pentru „Acordul între România şi Statele Unite ale Americii privind amplasarea sistemului de apărare împotriva rachetelor balistice al SUA în România” şi a acordurilor tehnice subsecvente (în perioada mai 2010 - septembrie 2011). Desigur, toate aceste „eventuale succese” au fost, cum bine spuneţi, „ascunse de ochiul public”, dar au produs şi produc încă efecte pozitive, de durată, în ceea ce priveşte securitatea naţională, politica sa externă şi prestigiul României.”


Scurt clar și cuprinzător. Un tehnocrat - diplomat de carieră. Că, în sfârșit, după două decenii, statul român a desemnat în Republica Moldova un ambasador atent și responsabil la toate provocările este o dovadă a faptului că misiunea diplomatică de la Chișinău nu este una ușoară ci are o mare încărcătură, una a confruntărilor geopolitice dar duce și povara unor firești, dar și delicate, apropieri de suflet românesc. 

Și pentru ca evoluția relațiilor dintre cele două state să fie pozitivă, zilele trecute, domnul Ioniță s-a întâlnit la București cu viceministrul externelor moldovene, domnul viceministru Lilian Darii, unde au inventariat activitățile politico-diplomatice aflate în pregătire pentru anul 2016  şi au convenit asupra oportunităţii de intensificare a contactelor dintre România și Republica Moldova. Un semn în plus că Bucureștiul monitorizează atent situația din Moldova și că nu va admite agravarea situației politice, dar nici derapajele de la democrație. E semnul care ne spune că domnul Ioniță vine la Chișinău bine pregătit. Dar mai ales este o dovadă a faptului că statul român va oferi suficientă asistență oficialilor moldoveni pentru ca aceștia să poată respinge provocările și presiunile la care este supusă Moldova. De asta, zic eu, anticipatele se amână.  

FOTO - Agerpres