
Rezultatul
alegerilor a fost recunoscut de către Ambasada SUA în Republica Moldova.
„Conform concluziilor preliminare ale misiunii de observatori OSCE/ODIHR,
alegerile au fost competitive, cu respectarea libertăților fundamentale”. De aici.
Observatorii electorali cunosc faptul
că au existat anumite inadvertențe electorale, dar acestea nu au fost suficient
de mari pentru a pune sub semnul întrebării rezultatul alegerilor ori de a anula
scrutinul, așa cum cere diaspora. Am
remarcat că raportul prezentat de OSCE/ODIHR nu a fost foarte sever pentru ca
să existe motivații concrete pentru anularea celui de-al doilea tur. Istoria
alegerilor moldovene arată că, de obicei, Curtea Constituțională ține cont de deciziile
CEC-ului și ia în calcul și opinia observatorilor internaționali. Curtea Constituțională
nu va lua o hotărâre diferită de decizia CEC. Așadar mă aștept la o decizie
favorabilă privind numirea lui Igor Dodon în funcția de președinte al
Republicii Moldova.
Comentatorii politici moldoveni
consideră că, deși în campania electorală a avut un mesaj antieuropean, Igor Dodon
va colabora cu Guvernul Filip. În caz
contrar, nu va reuşi să-şi menţină popularitatea şi își va decredibiliza formaţiunea
politică din care a făcut parte. De aici.
Într-un
comentariu pentru publicația Jurnal de Chișinău, scriitorul Mircea V. Ciobanu
notează că membrii PDM au făcut tot posibilul ca Dodon să ajungă președinte,
deci „poate fi mai ușor de îmblânzit”. De aici.
Doar că, noul șef al statului moldovean
a declarat că, prima sa vizită oficială va avea ca destinație Moscova. De
aici. Recent, viceministrul
rus de externe, Grigorii
Karasin, a declarat că deplasarea domnului Dodon în Rusia este așteptată și va
avea loc după reuniunea Comisiei economice interguvernamentale moldo-ruse,
preconizată pentru sfârșitul lunii noiembrie. De
aici.
Nu
cred că noul președinte al Republicii Moldova își dorește să colaboreze foarte strâns cu
actualul guvern. Interesul principal al domniei sale este cel de a își întări
partidul pentru alegerile parlamentare din 2018 și să nu îl lase pe Renato
Usatâi să intre în Parlament. Repet – miza alegerilor prezidențiale a fost una
pentru viitorul apropiat : alegerile
parlamentare din 2018. Ecuația politică din Republica Moldova trebuie privită în
acest moment doar din această perspectivă.
Vicedirectorul Institutului de Cercetări Juridice şi
Politice al Academiei de Ştiinţe a Moldove, Victor Juc,
afirma recent că, la rândul său, Partidul Democrat din Moldova este interesat ca la scrutinul
parlamentar viitor să înregistreze un rezultat care să îi dea dreptul să devină
un actor important în viitorul Parlament, iar pentru acest lucru este obligat
să aibă mai multe succese pe linia de Guvern. De
aici.
Viziunea
politică a Partidului Democrat din Moldova nu s-a schimbat, ea a fost expusă de președintele acestei formațiuni
politice, Marian Lupu, într-un interviu
recent: “PDM va demonstra,
nu doar prin asigurări verbale, ci și prin acțiuni, că rămâne a fi
unul pro european. Nu uităm că în Moldova este un sistem politic parlamentar,
unde prerogativele cele mai importante sunt atribute Parlamentului și
Guvernului și pe aceasta cale, PDM, împreună cu partenerii de
dezvoltare, vor asigura în continuare
calea integrării europene în interesul cetățenilor Republicii
Moldova.” De
aici.
În
același timp președintele democraților moldoveni a adăugat că se așteaptă la surprize neplăcute din partea lui Dodon dar,
„guvernarea și
majoritatea parlamentară ii vor da răspunsurile potrivite și nu ii vor permite
să facă ce vrea, vom găsi formula potrivită să îl ținem în
limitele constituționale”.
Portalul
on line tribuna.md a vehiculat patru scenarii post electorale de dezvoltare a
viitorului politic moldovenesc: 1) votarea unui nou Guvern în frunte cu actualul Premier,
Pavel Filip; 2) votarea unui nou Guvern al PD-PL şi deputaţilor neafiliaţi în
frunte cu un nou Premier; 3) crearea unei noi coaliţii de guvernare (dintre
democraţi, socialişti şi unii deputaţi neafiliaţi) şi învestirea unui nou
Guvern condus de Pavel Filip; 4) crearea coaliţiei menţionate mai sus, dar în
fruntea Executivului ar veni un nou Premier. De
aici.
Doar
că editorialiștii de la Tribuna nu au luat în calcul faptul că decidenții
politici privesc în acest moment ecuațiile de dezvoltare politică din Republica
Moldova doar din perspectiva alegerilor parlamentare din 2018. Care din cele patru scenarii avantajează mai mult PDM-ul?
Sunt sigur că în evaluarea
postelectorală a Partidului Democrat din Moldova se ține cont atât de
perspectiva 2018 ( a alegerilor parlamentare) dar și de perspectiva menținerii și aprofundării stabilității
economice și sociale a statului moldovean, cât și a implementării reformelor. Probabil, aprecierile Partidului Democrat pe marginea prezidențialelor vor apărea după ce Curtea Constituțională se va expune pe marginea deciziei CEC.
Președintele
Dodon va fi judecat după declarațiile și faptele domniei sale. Îmi doresc ca
acțiunile domniei sale să fie în folosul tuturor cetățenilor moldoveni –
inclusiv al celor care nu l-au votat. Nu cred că va fi exact așa. Probabil, președintele ales va înțelege
foarte repede că status quo-ul politic moldovenesc este necesar și că el ar trebui menținut.
Pentru a mă asigura că măcar asta se va întâmpla, voi fi atent la numele viitorilor săi consilieri prezidențiali, dar și la activitatea domniei sale timp de o sută de zile.