La sfârșitul
lunii martie 2017 oficialii moldoveni vor participa la două evenimente
importante pentru statul moldovean. Pe 23 martie va avea loc ședința comună a
guvernelor Republicii Moldova și a României, iar pe 31 martie se va desfășura
Consiliul de Asociere UE-Republica Moldova.
Primul
eveniment se va desfășura la Piatra Neamț și are pe agenda comună de discuții
între cele două guverne proiecte din domeniul economic, energetic, social, al
educaţiei, finanţelor, justiţiei şi al afacerilor interne. O atenţie aparte
urmează să fie acordată subiectului de interconectare energetică dintre cele
două state.
Despre
cel de al doilea eveniment, un raport comun al Comisiei Europene şi al Serviciul
European de Acţiune Externă Cel spune că statul moldovean a adoptat o serie de reforme, dar trebuie să facă mai
mult pentru a-şi îndeplini angajamentele pe care şi le-a asumat prin Acordul de
asociere cu Uniunea Europeană.
Cred
că discuțiile de la Piatra Neamț reprezintă o modelare anticipată a temelor pe care autoritățile moldovene le vor
discuta la Bruxelles în cadrul ședinței Consiliului de Asociere din 31 martie. Presupunerea
se bazează pe afirmația Ambasadorului României la Chişinău, domnul Daniel Ioniță,
care, la întâlnirea cu premierul moldovean Pavel Filip, a spus că „Republica
Moldova este o prioritate strategică în politica externă a României” şi că Bucureștiul
este gata „să ajute Chișinăul în atingerea obiectivului de integrare europeană
a statului moldovean.”
Afirmațiile făcute de diplomatul român
nu sunt doar simple vorbe, România a acordat ajutor financiar, rambursabil și
nerambursabil, exact în momentul în care Republica Moldova a avut cea mai mare
nevoie. Datorită asistenţei financiare venite din România oficialii moldoveni au
reuşit să stabilizeze Moldova, să depășească criza finanaciară în care a intrat
în 2015 și datorită unor reforme constante au reușit să deblocheze finanţările
externe şi încheierea unui Acord de finanțare cu Fondul Monetar Internațional.
Un amănunt necesar, aprobat de către
Parlamentul României, împrumutul
de 150 de milioane de euro a fost refuzat în noiembrie 2015 de către președintele
Klaus Iohannis. A fost nevoie ca
majoritatea PSD să mai voteze încă odată pentru acordarea acestui împrumut atât
de necesar Republicii Moldova pentru ca, în mai 2016, domnul
Iohannis să promulge legea referitoare la acest împrumut.
În noiembrie
2015, Președintele României a considerat că împrumutul nu era oportun atât timp
cât nu exista o certitudine cu privire la continuarea procesului de reforme și al
respectării, de către statul moldovean, a angajamentelor pentru
implementarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană.
În februarie
2016, atunci când premierul moldovean
Pavel Filip a fost la București, domnia sa a acceptat condiționările
Bucureștiului pentru acordarea acestui împrumut.
Acordarea
primelor două tranșe din acest împrumut rambursabil este o confirmare că
Guvernul Filip nu are restanțe în realizarea acestor condiționări.
Domnul
Iohannis este cel care are restanțe, în fața cetățenilor români din interiorul
granițelor României, cât și a celor care locuiesc între Prut și Nistru. Explic.
La jumătatea lunii septembrie 2016, președintele Iohannis s-a angajat în mod
public că va lansa un proiect de țară pentru România. Pentru asta a înființat o comisie specială formată din 24 de experți. S-a crezut, unii
comentatori politici români încă mai cred, că viitorul proiect de țară al
României va fi dedicat Republicii Moldova. De atunci a trecut ceva vreme. Pe
Prut nu s-au construit vreun pod nou și nici nu a apărut vreo întreprindere
mixtă moldo-română. A rămas doar asigurarea președintelui Iohannis că proiectul
de țară ar trebui să fie unul "bine făcut". Președintele Klaus
Iohannis ajunge la jumatate de mandat iar România nu are un proiect de țară. Probabil,
această idee este o tehnică de a trage de timp vorbind generalități pentru a
pregăti electoral campania pentru un nou mandat al domniei sale la Cotroceni.
Am salutat fermitatea premierului Pavel
Filip atunci când s-a angajat să respecte condiționările Bucureștiului pentru a
primi finanţările acordate de România. Sunt reforme pe care autorităţile de la
Chişinău le fac pentru independenţa justiţiei, lupta anti-corupţie,
însănătoşirea sectorului bancar şi investigarea fraudelor. Repet, premierul
Filip nu are restanțe în implementarea acestor reforme. Doamna Mogherini a spus
că s-au înregistrat progrese. Comisarul pentru politica europeană de
vecinătate, Joannes Hahn, la rândul său a declarat că „primele rezultate ale aplicării Acordului de Asociere
sunt deja vizibile, dar obiectivele finale nu au fost încă atinse”. De
aici.
Sunt de acord că România este un susţinător constant şi unul din cei mai
buni prieteni pe care Republica Moldova îi are în drumul ei de apropiere de
Uniunea Europeană. Evident că între București și Chișinău există relații
speciale, în mare măsură pozitive. Complexitatea poziționării geografice și
politice a statului moldovean este cunoscută cel mai bine doar de autoritățile
de la Chișinău. Oficialii moldoveni au sesizat că o viteză prea mare de
implementare a reformelor cerute de FMI ori de UE poate fi în defavoarea
formațiunilor politice care s-au declarat pro-europene.
Pe parcursul timpului,
sondajele de opinie au arătat asta.
Viteza de implementare a reformelor nu poate fi impusă din exterior. Oficialii
moldoveni ar trebui să explice aceste complexități la ședința comună a celor
două guverne, altfel, orice susținere mai hotărâtă a procesului de reformă ar
putea aduce beneficii de imagine doar Partidului Socialiștilor. Și
probabil, la Piatra Neamț, domnul Pavel Filip ar trebui să invite, încă odată,
autoritățile române la procesul de privatizare al unor importante obiective economice din
Republica Moldova, ar fi un semn că oficialii moldoveni știu nu numai să ceară,
dar și să ofere.
Nimeni nu avea încredere în Guvernul Filip, dar el totuși a demonstrat că e un profesionist adevărat ;)!
RăspundețiȘtergereVad ca de atunci de cind PDM e la conducere in Moldova, iar PSD in Romania, relatiile dintre cele doua tari s-au imbunatatit considerabil. Sper ca acest dialog constructiv va continua si mai departe.
RăspundețiȘtergere