joi, 24 martie 2016

BĂSESCU NU VA PRIMI CETĂȚENIA REPUBLICII MOLDOVA



Cineva a spus că cea mai mare şmecherie a Diavolului este să ne convingă că nu există. Cea mai mare şmecherie a domnului Dungaciu este să ne convingă că pe moldoveni îi așteaptă federalizarea. Într-o notă recentă domnia sa afirmă că „retragerea Rusiei din Siria creează premisele conturării unui spaţiu tampon între spaţiul euroatlantic şi Federaţia Rusă sub forma unor organizări teritoriale interne în Ucraina şi Moldova de tipul unor federaţii”.

Domnia sa sugerează că „federalizarea” Moldovei va fi făcută prin aducerea în câmpul constituţional/electoral al statului moldav a circa 10% de voturi proruse – voturile transnistrene. Ar fi unica garanţie a decidenților de la Moscova că integrarea euroatlantică a statului moldovean nu va fi posibilă. „Perspectiva federalizării merită reţinută ca scenariu potenţial. Miza pentru Bucureşti este statutul frontierei euroatlantice şi, concomitent, al frontierei sale naţionale. Deschiderea posibilă a dosarului federalizării, înseamnă un potenţial conflict sau instabilitate într-un stat în care există sute de mii de cetăţeni români şi posibilitatea formalizării unor relaţii ale noului stat reîntregit cu Moscova care poate aduce Federaţia Rusă la frontierele României (Uniune vamală, formule de integrare eurasiatice, acceptarea de baze militare ruseşti în stânga Prutului). Din această perspectivă, dacă aşa vor sta lucrurile, R. Moldova devine principala provocare de securitate a României pe termen scurt şi mediu”. 


Aruncată de domnul Dungaciu pisica federală are rolul de a-i speria pe decidenții politici de la București ori pe cei de la Chișinău? Vrea să creeze neliniști celor de la Palatul Cotroceni ori doar locatarilor de la  Victoria? Ori este un mijloc de a induce o stare de vigilență în rândul electoratului pro-românesc existent în Republica Moldova? Probabil e mai degrabă vorba de construirea unui câmp de așteptare electorală necesar domnului Băsescu. Spre această concluzie ne conduc afirmațiile de pe facebook ale unui alt politolog român, Sorin Ioniță, director al Expert Forum: Este evident: Băsescu vrea să arunce în aer Europa candidând la președinție în Moldova. Ar fi exact genul lui de mișcare ce reseteaza jocul și șterge toate calculele politice la Chișinau - deci o treabă marca Băsescu. Deja numele lui emoționează și mobilizează o parte importantă din electoratul moldovean, care percepe că îi datorează ridicarea vizelor. Dacă mai face și câteva emisiuni în direct cu doamna Maria și nepoțeii, ceva victimizare, etc, Moldova urbană și românofonă îi pică în poală ca o pară coaptă”.

Pe data de 18 martie fostul președinte al României, Traian Băsescu și soția sa Maria, au depus o cerere la președinția Republicii Moldova prin care solicită cetățenia moldoveană. Nu se știe, deocamdată, cât va dura examinarea cererii și în cât timp fostul lider de la Cotroceni va primi un răspuns. Într-un comentariu pentru Europa Liberă, domana Sabina Fati sugerează ascultătorilor că Băsescu va primi cetățenia, președintele Nicolae Timofti va face acest lucru pe ultima sută de metri a mandatului său. Între timp președintelui moldovean i-a expirat mandatul legal fiind președinte în exercițiu, iar domnul Băsescu nu a primit cetățenia Moldovei. Motivul? Domnul Timofti nu are temeiul legal ca să îi poată acorda domnului Băsescu cetățenia. Potrivit articolului 15 din legea nr. 596 din 5 iunie 1991 cu privire la cetățenia Republicii Moldova dobândirea cetățeniei prin acordare la cerere se poate acorda doar în cazul în care persoana care solicită cetățenia a domiciliat în Republica Moldova permanent cel puțin zece ani ori este căsătorit cu un cetățean moldovean sau a venit să domicilieze la părinți sau copii care sunt cetățeni moldoveni și care locuiesc pe teritoriul Republicii Moldova.Domnul Băsescu nu întrunește nici una dintre aceste condiții, deci nu există temeiul legal pentru a i se putea acorda cetățenia moldovenească. 

Traian Băsescu își dorește să exploateze cetățenia moldovenească în scopuri electorale, atât în interiorul statului român unde formațiunea sa politică, Partidul Mișcarea Populară, este cotată cu un 7%, cât și între Prut și Nistru unde se află, nexploatat până la capăt, un mare bazin electoral românesc. Domnul Dungaciu aruncă sperietoarea federală în folosul domnului Băsescu. 

Nu am auzit în spațiul public moldav discuții despre o eventuală participare a locuitorilor din regiunea transnistreană la procesul electoral moldovenesc. Domnul Dungaciu este primul care vorbește despre așa ceva. Nici despre o eventuală reluare a discuțiilor, în formatul 5+ 2, pe problematica transnistreană nu am auzit. Și nici despre o eventuală întâlnire a liderului regiunii transnistrene, domnul Șevciuk, cu autoritățile de la Chișinău nu a fost vorba. Ultima întâlnire de acest fel a avut loc în urmă cu un an atunci când domnul Șevciuk s-a întâlnit cu premierul Chiril Gaburici. Repet, domnul Dungaciu este primul care vorbește în spațiul public despre participarea locuitorilor din regiunea transnistreană la alegerea președintelui Republicii Moldova. Domnia sa construiește spaime și lansează subliminal câmpuri de așteptare electorală pentru apariția unui salvator: Băsescu și partidul lui!


Domnul Dungaciu afirmă că singura barieră potențială împotriva federalizării Republicii Moldova şi a fixării unei bariere ruse în calea integrării euroatlantice a statului moldovean ar fi o prezență masivă - economică, culturală, socială, politică – a României în Moldova. Dar această prezență se lasă prea mult așteptată! La fel cum se lasă așteptat împrumutul solicitat de către autoritățile moldovene oficialilor români. Cine spunea că fratele la nevoie se cunoaște? Să fie oare solicitarea făcută de domnul Dungaciu, ca oficialii moldoveni să aibă o mai mare deschidere pentru prezența românească în Moldova, încă o condiție pentru obținerea împrumutului refuzat de domnul Iohannis? Nu știm. Dacă această solicitare ar fi venit din partea domnului Cristian Ghinea, consilierul primului ministru român, era o altă încărcătură politică. Oficială, nu electorală. 


Domnul Ghinea nu va solicita oficialilor moldoveni mai multă deschidere decât este. La Palatul Victoria (sediul guvernului statului român) s-a văzut că, în condiții de criză extremă, guvernul de la Chișinău a reușit să stabilizeze Moldova. S-a reușit micșorarea tarifelor la gaz și energie electrică, pensiile au fost indexate cu 10%, a fost aprobată legea cu privire la Procuratură, care prevede alegerea procurorului general prin concurs de către Consiliul Procurorilor. Domnul Corneliu Gurin, procurorul general și-a dat demisia și a fost numit un nou guvernator la Banca Națională a Moldovei. Suficiente motivații pentru a dovedi că există destulă deschidere pentru apropierea de Uniunea Europeană și prin ea, de România. Suficientă justificare pentru convingerea domnului Iohannis că e timpul să deblocheze creditul românesc pentru Moldova. Atenție, vorbim de un împrumut pe care Moldova trebuie să îl întoarcă - ori poate, pentru a oferi acești bani Bucureștiul are nevoie de un gaj? Că frate, frate dar brânza-i pe bani și în capitalism nu există sentimente!


Sper ca domnul Iohannis să revină cât mai rapid asupra deciziei domniei sale și să deblocheze creditul necesar Chișinăului. Altfel, aș putea crede că la Palatul Cotroceni s-a luat deja hotărârea că moldovenilor nu li se dă nimic și sunt împinși în brațele altora. Abia atunci pisica rusească de care pomenește Dan Dungaciu, ar putea deveni realitate.