vineri, 30 iunie 2017

MAIA SANDU ÎN CAPCANA UNEI LUPTE POLITICE TRANSNAȚIONALE



Secretarul General al Consiliului Europei, Thorbjorn Jagland, i-a mărturisit  noului vicepreședinte al APCE, Valeriu Ghilețchi, că este îngrijorat de faptul că în Republica Moldova este foarte dificil ca partidele politice să ajungă la o înțelegere pe chestiuni fundamentale. „Dacă nu există un acord larg în aceste fundamentale lucruri este dificil să construiți un stat solid”, concluziona Jagland. De aici.

Dar oare, în cei 26 de ani de independență a Republicii Moldova, a fost vreodată vreun total acord între partidele politice moldovene? Votarea Acordului de Asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană a fost oare expresia unui acord a tuturor formațiunilor politice parlamentare? Nu. Nici măcar adoptarea Declarației de Independență a statului moldovean nu a fost unanimă, s-au găsit deputați care nu au vrut s-o semneze. 

Recent, Maia Sandu, președintele Partidului Acțiune și Solidaritate, anunță că partidul pe care îl conduce nu va participa la dezbaterile cu privire la schimbarea sistemului electoral.De aici.

Desigur liderul PAS are acest drept. Înțeleg perfect motivația acestui gest: Maia Sandu urmează linia politică a Partidului Popular European care au difuzat un comunicat în care se afirmă că autoritățile Republicii Moldova ar trebui să retragă proiectul pentru schimbarea sistemului electoral. Amintesc că, liderul PAS a fost invitat să participe la ultimul summit al PPE unde a avut posibilitatea să se întâlnească cu președintele acestui partid transnațional, Joseph Daul. După întâlnire, Sandu a scris pe rețelele de socializare că președintele PPE consideră că Republica Moldova poate primi asistența financiară a UE doar în condițiile în care „autoritățile respectă normele democratice și demonstrează angajamentul pentru valorile europene”. De aici.

Între timp, 25 deputați europeni din grupurile PPE, liberal-democrat și conservator au semnat o scrisoare adresată oficialilor moldoveni prin care cer retragerea proiectul de lege care modifică sistemul de vot din Moldova. Un număr infim de persoane. Parlamentul European are 751 de deputați. Majoritatea celor care au semnat această scrisoare fac parte din coaliția formată din Partidul Popular European și Alianţa Liberal Democrată pentru alegerea lui Antonio Tajani în funcția de președinte al Parlamentului European.  De aici.

Republica Moldova nu este buricul pământului. Atunci, de unde atenția popularilor europeni pentru ceea ce se întâmplă pe scena politică de la Chișinău? Răspunsul este la suprafață – Moldova este parte a unei competiții politice între două marii formațiuni politice transnaționale, Partidul Popular European și Partidul Socialiștilor Europeni (PES). Atunci când social-democrații europeni au încercat să critice Parteneriatul Estic, (o inițiativă a PPE) pentru refuzul liderilor din Ucraina de a semna Acordul de Asociere, PPE-ul a dat ca exemplu pozitiv guvernarea pro-europeană de la Chișinău. Așa a apărut imaginea – Moldova o poveste de succes”, un story bun de vândut unui electorat european anti-socialist dar care nu știa cine și unde sunt protagoniștii. Pornind la drum cu o poveste nu foarte kusher, PPE-ul a fost tras pe sfoară: Vlad Filat, liderul al unui partid afiliat lor,  a fost acuzat și condamnat pentru acte de corupție. Mai mult, în Moldova, puterea politică este preluată și administrată, de o formațiune politică afiliată oponenților tradiționali ai PPE – Partidul Socialiștilor  Europeni!  
Mai mult: în martie 2017, liderul Partidului Democrat din Moldova, Vlad Plahotniouc, coordonatorul coaliției majoritare din legislativul moldovean, a fost ales vicepreședinte al Internaționalei Socialiste, în opoziție cu PPE-ul. PDM este unul dintre cele mai bine cotate partide de stânga din spațiul ex-sovietic, fiind unul dintre puținele partide de stânga din Europa aflate la guvernare.

Atunci când liderul unei formațiuni politice dintr-o țară insignifiantă devine vicepreședintele Internaționalei Socialiste, adversitatea oponenților politici transnaționali, la adresa acestei țări crește în mod geometric. Este clar că PPE-ul nu  poate rata ocazia de a răzbuna ofensa adusă fostului lor protejat politic. Pentru asta vor folosi orice lider politic moldovean dispus să contribue la asta.   

Constat că Maia Sandu este noul protejat politic al PPE în Republica Moldova. Iată de ce, președintele Partidului Acțiune și Solidaritate, nu se poate abate de la indicațiile primite de la popularii europeni. Probabil este o condiție pentru a primi ajutor pentru competiția electorală din 2018. Indicațiile primite din partea liderilor PPE nu țin cont de opiniile și crezul majorității cetățenilor moldoveni. Ăsta e principalul motiv pentru care partidele politice moldovene nu pot ajunge la un compormis pe teme politice importante - afilierile politice transnaționale le dictează să nu facă așa ceva. 

De dragul accederii în viitorul Parlament al Republicii Moldova, cel din 2018, Maia Sandu s-a lăsat atrasă în capcana unei lupte politice transnaționale care nu ține cont de interesele băștinașilor ori de consens. La Bruxelles, în cabinetele creștin democraților și popularilor europeni nu e loc pentru compasiune: dinte pentru dinte și ochi pentru ochi - cine nu e cu noi, sunt împotiva noastră!