Zilele trecute s-a împlinit un
an de la crearea majorităţii parlamentare din jurul Partidului Democrat din
Moldova. Anunțul, în urmă cu un an, era făcut în legislativul moldovean de către președintele
Parlamentului, domnul Candu.
Nu mi-aș fi adus aminte despre acest important
eveniment politic al istoriei politice moldovene dacă, pe 28 februarie 2017,
președintele Igor Dodon nu ar fi anunțat că își dorește să obțină mai multe
atribuții. Domnul Dodon vrea ca Legea Supremă să ofere șefului statului
posibilitatea să dizolve Parlamentul în alte condiții decât cele prevăzute
în prezent. Președintele Dodon a prezentat un proiect de lege de modificare
a Constituției Republicii Moldova. Documentul prevede ca șeful statului va avea
posibilitatea de a dizolva Parlamentului în alte cinci cazuri, pe lângă cele
două stipulate deja în Constituţie. De
aici.
Domnul Candu i-a răspuns președintelui
moldovean afirmând că cerințele președintelui reprezintă o „dorință de a supune
Parlamentul”. „Într-o democrație parlamentară un președinte responsabil nu
înaintează ultimatumuri Parlamentului. Președintele Dodon, însă, în dorința de
a supune Parlamentul(…). Îl invit pe președinte sa se adreseze direct
deputaților, or modalitatea de comunicare instituțională cu fracțiunile îi este
familiară”, a precizat președintele legislativului. Domnul Candu a adăugat că iniţiativa
președintelui moldovean nu are nici o perspectiva de succes și că este doar o
încercare politică de a ieși în evidență. „Aștept cu interes să văd cine vor fi
semnatarii inițiativei, prin care președintele Dodon vrea sa transforme
Parlamentul într-o anexa a președinției”, a concluzionat domnia sa. De
aici.
Nu voi comenta doleanțele președintelui
moldovean, domnia sa are dreptul la orice inițiativă parlamentară, inclusiv cea
de modificare a Constituției. Constat doar că aritmetica parlamentară nu îi
este deloc favorabilă. Numărul deputaților socialiști, 24, este prea mic pentru
a începe legal acțiunile de modificare a legii supreme a statului moldovean.
Domnul Dodon și fracțiunea parlamentară a PSRM ar trebui să convingă încă zece
deputați că șeful statului este în drept să dizolve Parlamentul și să declanșeze
alegeri anticipate. Domnul Candu are dreptate – cine sunt deputații care ar
semna de bună voie pentru scurtarea mandatului lor? Nimeni.
Nici
înaintarea unei moțiuni de cenzură împotriva ministrului Sănătății, Ruxanda
Glavan, nu are șanse de a fi dusă la bun sfîrșit, de vină este iarăși
aritmetica parlamentară. Deputații socialiști afirmă că doamna Glavan s-ar face
vinovată de creșterea nejustificată prețurilor la medicamente și
serviciile medicale. De
aici.
Doamna Glavan se face vinovată doar pentru simplul motiv
că face parte din Cabinetul Filip. Nimeni nu contestă faptul că tarifele la
serviciile medicale au crescut. Deputații socialiști uită însă faptul că ultima
creștere a tarifelor din sistemul sănătății a avut loc în anul 2011. Conform
legislației, aceste tarife trebuiau ajustat o dată la doi ani. Acest lucru nu
s-a făcut. Deputații socialiști cunosc acest lucru. E clar că moțiunea pe care
au înaintat-o are un caracter populist. Probabil domniile lor consideră că
mediatizarea acțiunilor lor le va aduce un capital electoral. Posibil că au
dreptate. Specificul oricărei confruntări politice este că partidele
se luptă pentru mintea şi atitudinea cetăţeanului elector. Aceste bătălii se poartă la
televiziuni, radiouri și ziare, adică pe câmpul jurnalistic.
Pe parcursul anului 2016, Cabinetul Filip
a făcut față la zece moțiuni de cenzură. Domnul Filip a preluat administrarea Republicii Moldova
într-un moment de profundă criză politică, economică și socială – la sfârșitul
anului 2015, statul moldav risca să intre în incapacitate de plată a pensiilor
și salariilor. Era rezultatul faptului că, în 2015, Moldova a schimbat cinci
prim-miniștri, iar asta a făcut posibilă apariția unei crize sistemice. Soluția
depășirii acestei crize a fost oferită de către Partidul Democrat din Moldova
care a reușit să strângă în jurul său o majoritate parlamentară. Vor unii ori nu, stabilizarea statului moldovean nu ar fi fost posibilă fără
suportul acestei majorități parlamentare coordonate de Vlad Plahotniuc. Repet,
în anul 2016, opoziția socialistă a cotestat Guvernul Filip de 10 ori! Toate
moțiunile au fost respinse de către majoritatea parlamentară din jurul
Partidului Democrat din Moldova.
Realizările obținute de Cabinetul Filip,
de la restabilirea încrederii partenerilor externi, la reluarea finanțărilor externe, au dus la creșterea
indicatorului de încredere în actualul guvern. Percepția a fost constatată, la
sfârșitul anului 2016, de către Barometrul de Opinie Publică. Potrivit datelor
sociologice o pătrime din respondenți afirmă că acțiunile Cabinetului Filip au
fost mai bune decât ale guvernelor anterioare. De aici.
Nu cred că deputații socialiști vor reuși
să o demită pe doamna Glavan. La fel, nu cred că domnul Dodon va reuși să
convingă încă zece deputați pentru a iniția modificarea Constituției pe cale
legislativă. În schimb cred aprecierilor date de echipa FMI care s-a aflat la
Chișinău între 14 și 28 februarie pentru discuții cu autoritățile, inclusiv
președintele Dodon. Cei de la FMI au declarat că: Autoritățile
Republicii Moldova au înregistrat în continuare progrese în eliminarea
vulnerabilităților persistente de mult timp în sectorul financiar-bancar și în
implementarea reformelor structurale. Eforturile depuse au contribuit la
restabilirea stabilității financiare. S-a înregistrat o restabilire a creșterii
economice și se prognozează o creștere economică mai mare decât s-a anticipat,
de 4,5 la sută în 2017.
Concluzia? Simplă. Campania electorală nu
a luat sfârșit. Acțiunile președintelui Dodon și ale PSRM-ului sunt populiste
și au scop electoral. Domnia sa consideră că un război între instituția
prezidențială și cea parlamentară l-ar putea aduce în situația să prindă peștele cel mare. Doar că, Partidul
Democrat și majoritatea parlamentară au sarcini diferite, domniile lor sunt puși
în situația de a asigura stabilitatea Republicii Moldova și creșterea economică.
Deocamdată nu se răspunde, instituțional, acestor provocări. Poate e mai bine. În
2018, când va fi la urna de vot, cetățeanul ar putea trăi mai bine. Rezultatul alegerilor ne
va spune dacă socialiștii au câștigat sau nu confruntarea pe care și-o doresc.
Sper să nu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu