Propaganda
mediatică este parte a războiului-hibrid dus de Rusia, inclusiv contra
Republicii Moldova.
Specificul unui război hibrid este că
lupta nu se dă pentru teritorii, ci pentru minţile şi atitudinele cetăţenilor
altor state. Mijloacele de luptă sunt sofisticate și aproape de
neînțeles pentru necunoscătorii limbii ruse. De asta, războiul hibrid pe care îl
practică Federația Rusă are șanse mai mari de câștig în statele în care limba
rusă este una din limbile de comunicare – mă refer la statele care au făcut parte
din URSS.
Războiul hibrid pe care Federația Rusă îl desfășoară împotriva statelor din Parteneriatul Estic, (Ucraina, Georgia și Moldova) este o confruntare în care Rusia încearcă să îşi subordoneze celălalte state
prin mijloace economice, informaţionale și cele care țin de memoria istorică. Este
un război în care (cu excepția Georgiei și a Ucrainei) nu sunt prioritare acţiunile militare. Amintesc că anexarea Crimeei, a avut loc fără
mare rezistență militară din partea statului ucrainean, acest lucru demonstrează veridicitatea afirmației.
Rusia a decis să anexeze Crimeea doar după ce a fost conștientă că, majoritatea
locuitorilor din peninsulă, din punct de vedere psihologic și comportamental
gândeau deja rusește.
Anexarea Crimeii la Federația Rusă și
începerea războiului-hibrid din Donbas, a fost posibilă datorită faptului că
decidenții ruși au aplicat și aplică în mod agresiv o gamă largă de instrumente
și mijloace, ca think tank-uri, posturi TV, pseudo-agenții de știri (precum
rețeaua Sputnik), troli pe social media și internet.
La sfîrșitul
lunii august 2016, într-un discurs televizat ambasadorul
SUA la Chișinău, James Pettit a spus că Republica Moldova nu e România și că
Moldova trebuie să rămână un stat suveran și independent, în interiorul unei
granițe sigure: "Moldova nu este România, Moldova își are propria sa
istorie și propriile sale provocari, printre care este și aceia că Moldova este
o țară multietnică cu oameni care vorbesc limbi diferite."
Declarația oficialului american a apărut la câteva zile după vizita
oficială a premierului Dacian Cioloș, la Chișinau. Vizită despre care premierul
moldovean Pavel Filip a spus că are loc într-un moment semnificativ pentru
ambele state – Moldova sărbătorește 25 de ani de independență dar și 25 de ani
de la stabilirea relațiilor diplomatice cu România.
Comentatorii politici din România, și unii din Republica Moldova s-au supărat
pe declarațiile oficialului american.
Doar că, domnia sa a subliniat corect – nici după 25 de ani, chiar dacă,
probabil, s-a dorit, Moldova nu a putut deveni România. Da, România și
Republica Moldova au o unitate de limbă, au o istorie comună și au
particularități specifice comune culturii lor naționale. Dar cele doua state nu
au o viață economică și psihică în comun. Mai mult decât atât, există o
deosebire principală: în statul moldovean, unul multietnic, limba de comunicare
interetnică este rusa. Așa ceva, chiar dacă în anii 50 s-a încercat, nu a fost niciodată în România. Câte posturi
de televiziune de limbăr rusă emit în spațiul audiovizual românesc? Nici
unul.
60% din
posturile de televiziune care emit pe teritoriul Republicii Moldova sunt de
limbă rusă. Nu toate aceste posturi transmit știri și emisiuni
informativ-analitice, majoritatea difuzând programe de divertisment.
Este Republica Moldova ocupată mediatic?
Da.
Un sondaj IMAS realizat în luna iulie 2016 arata că modelarea opiniei
publice era în favoarea liderului socialist Igor Dodon, care își menținea
capitalul de 25% încredere, practic neînregistrând scăderi. În schimb capitalul de imagine al liderilor opoziției de dreapta s-a restrâns
dramatic: cel al lui Andrei Năstase a scăzut de la 32% la 20%, Maia Sandu a
pierdea 7 procente din încredere, de la 35% la 28%, iar Iurie Leancă scădea cu
3%, de la 18% la 15%. Acest lucru a fost posibil datorită influenței posturilor de televiziune
de limbă rusă.
Care este motivul pentru care
proprietarii moldoveni ai licențelor de emisie radio ori de televiziune preferă
să difuzeze emisiuni produse în Federația Rusă? Răspunsul este la suprafață.
Este vorba de eficiență financiară,
produsele media rusești costă puțin ori, ca în cazul programelor
radiofonice produse de „Sputnik”, sunt
oferite gratuit. Întrebați de către oficialii moldoveni de la CCA de ce
procedează în acest mod, mai mulți proprietari de radio au declarat că știrile
și emisiunile le sunt oferite în mod gratuit, de aceea a hotărât să renunțe la
producția proprie în favoarea producției livrate „Sputnik”.
Propaganda rusă în Republica Moldova
profită de dorința proprietarilor de licență radio sau televiziune de a fi
eficienți din punct de vedere financiar. Produsele audiovizualului rusesc, care
conțin propagandă eficient mascată, atrag publicitatea. Cine ar refuza să aibă
mai multă publicitate fără a depune eforturi financiare la elaborarea
propriilor emisiuni? Propaganda rusă a profitat de dorința proprietarilor de
media de a parazita pe produsele altora.
Desigur există o monitorizare permanentă
din partea CCA a posturilor de radio ori de televiziune care retransmit
programe rusești. Desigur există și sancționări din partea acestui oficiu, dar
actuala lege a audiovizualului din Republica Moldova prevede pedepse graduale. Sancționarea graduală oferă instituțiilor audiovizualului moldovean suficient spațiu pentru a încălca legislația care reglementează acest domeniu de activitate.
Dacă post adevărul rus, prin intermediul
mediilor de informare, radio și televiziune, va continua să intre nestingherit în mintea
moldovenilor, probabil, în 2018, socialiștii moldoveni vor avea suficiente atuuri pentru a obține voturile necesare pentru a alcătui
o majoritate parlamentară. Abia atunci, președintele Dodon va putea schimba
vectorul de politică externă al statului moldovean. În prezent, datorită
actualei majorități parlamentare din jurul PDM, președintele moldovean nu poate realiza asta. Dacă, în 2018,
socialiștii moldoveni vor obține majoritatea atunci vom putea spune că Federația
Rusă va fi câștigat războiul hibrid pe care îl poartă împotriva Moldovei.
James Pettit a spus că Republica Moldova
nu e România. Dacă la Washington se dorește ca Moldova să nu devină Rusia, oficialitățile americane, cât
nu e prea târziu, ar trebui să îndemne pro-europenii
moldoveni să întreprindă măsuri de stopare a post adevărului rus. Un sfat bun la
vreme potrivită, se poate.
PS
Această prezentare a fost ținută în
cadrul Congresului internațional al Universității Appolonia din Iași "Pregătim
viitorul promovând excelența", secțiunea Dilemele comunicaționale ale lumii
contemporane, la masa rotundă Post adevăr și propagandă vs comunicare
strategică. Mulțumesc pe această cale conducerii Universității Appolonia și
conf.dr. Vasile Roman pentru invitație.
Intre timp presdintele SUA a devenit Trump, Marea Britanie iese din UE, iar in UE se vorbeste despre Europa cu doua viteze, practic despre disolutia comunitatii europene. Este o realitate de care trebuie sa se tina cont. Dupa opinia mea, partida proeuropeana din Republica Moldova a pierdut definitiv batalia. Bessarabia va redeveni gubernie ruseasca.
RăspundețiȘtergereCu siguranță nu von fi gubernie rusească!
ȘtergereNu pe dracu.Atita timp cit veti avea aceasta clasa politica,puteti sa va agitati, ca piinea in sacosa caci intro zi va treziti cu Dodon,calare pe un tanc rusesc in mijlocul Chisinaului........La buna vedere.
RăspundețiȘtergereAdevar ai spus, vasile Tudose...
RăspundețiȘtergere