Duminică, 16
aprilie, aproximativ 55 de milioane de cetățeni
turci au fost chemați la urne pentru a se pronunța, prin referendum,
asupra propunerii de modificare a Constituției Republicii Turce, prin care regimul
parlamentar existent va fi transformat în regim prezidențial. În urma referendumului au fost amendate 18 amendamente
constituționale, în special cele care țin de prerogativele puterii executive.
Printre aceste amendamente se numără și abolirea functiei de premier. În acest
mod, președintele Erdogan va numi cabinetul și va avea un numar de
vicepreședinți. Parlamentul turc nu va mai avea dreptul de a iniția moțiuni de
cenzura executivului. Potrivit acestor modificări președintele Erdogan va putea
candida la prezidențialele din 2019 și ar putea conduce statul turc până în anul
2029. De
aici.
Turcia a virat puternic către republica
prezidențială. Este răspunsul domnului Erdogan la redesenarea ordinii
mondiale. Concentrarea puterii este un răspuns la democrația hiperliberală a
Uniunii Europene care a avut ca rezultat Brexit-ul. Este vorba despre întărirea
unui regim autoritar care a existat permanent în Turcia.
Gestul politic al domnului Erdogan,
efectuat prin mijloace democratice, era de așteptat. Să nu uităm că lovitura de
stat de anul trecut a eşuat în momentul în care nu s-a reuşit lichidarea fizică
a președintelui Erdogan. Rezultatul acestui eșec a fost purificarea
administraţiei, armatei, justiţiei şi învăţământului. În exterior acţiunile
șefului statului turc au părut a fi excesive şi nedemocratice, dar, din punctul
de vedere al învingătorului erau singurele logice și corecte.
Introducerea, prin referendum, unor puteri
sporite pentru șeful statului turc, a crescut nervozitatea partenerilor
occidentali ai Turciei. Semne ale acestei nervozități s-au văzut și în momentul
în care, ajungând prim ministru, domnia sa a pus în aplicare un program
ambiţios: „viziunea 2023” sau cum va arăta Turcia la sărbătorirea unui centenar
de la proclamarea Republicii Turce. Domnul Erdogan a reuşit să stabilizeze
economia şi i-au reușit creşteri semnificative în PIB. Pătura rurală a avut
creşteri consistente ale veniturilor. Șomajul s-a redus, afacerile au explodat,
iar întreaga economie turcă a început să prindă turații. Sunt semne care, pe alți vecini, deranjează: Turcia devine, încet, încet, un hegemon în regiunea Mării Negre.
Comentatorii
politici occidentali, majoritatea liberali, spun că prin referendumul din 16
aprilie 2017, statul turc și-a pierdut caracterul secular. Că imperfecta
democrație laică a fost înlocuită de un autoritarism islamic. Că valorile naționale
s-au resetat în spectrul conservator islamist și că politica externă a Turciei
se va reorienta.
Nu
cred acestei ultime afirmații. Casandrele liberale, se fac a nu observa că politica
externă a statului turc continuă să fie integrată diplomației euroatlantice. Desigur,
în ultima vreme, Ankara dezvăluie că practică un joc geopolitic regional propriu,
însă acest joc nu depășește o anumită limită. Vizita președintelui Erdogan
în Republica Moldova face parte din aplicarea acestui propriu interes de
politică externă - un semnal discret că interesul geopolitic turc ține și de o contrabalansare
a rolului Federației Ruse în Marea Neagră. De ce afirm acest lucru? Pentru că
linia de confruntare geopolitică trece astăzi prin spațiul dintre Prut și
Nistru.
Anexarea
peninsulei Crimeea, i-a oferit Moscovei un ascendent de putere important, asupra
Ucrainei, și nu numai. Da, prin controlul pe care îl deține asupra strâmtorilor
Bosfor și Dardanele, Turcia controlează Marea Neagră. Doar că, prin anexarea
Crimeei, Rusia își aduce mai aproape țintele strategice. Ținte despre care Putin afirmă că s-ar afla
pe teritoriul statelor în care Turcia are mari interese, Bulgaria și România,
țări riverane Mării Negre. În toate aceste state, Turcia are investiții solide,
însă doar în Moldova există o populație de origine turcă, care a fost susținută
mereu de Ankara. Autoritățile turce au confirmat că președintele Erdogan va
veni în Republica Moldova pe data de 5 mai, unde va participa la congresul
mondial al găgăuzilor care se va desfășura la Comrat. De
aici.
Doar
că, Moldova este nodul gordian al regiunii – toate statele riverane Mării Negre
au interese aici. Vizita președintelui Erdogan în Republica Moldova urmează
modificărilor aduse la Constituția statului turc. Domnul Erdogan vine la
Chișinău într-o nouă calitate – cea de pontifex
maximus, conducătorul pe viață al statului turc. Atât timp cât consolidarea
puterilor președintelui Erdogan duce și la consolidarea rolului pe care Turcia
îl joacă la Marea Neagră, în defavoarea Federației Ruse, acest lucru poate fi
în beneficiul tuturor statelor riverane Pontului Euxin, deci și Moldovei. Probabil
de asta, dincolo de interesele economice proprii (Trump Towers în Istanbul),
președintele american a ignorat toate temerile observatorilor internaţionali și
luni, 17 aprilie, i-a telefonat preşedintelui turc pentru a-l felicita cu
ocazia victoriei în urma referendumului. Vorba cântecului – the winner take it
all!
PS
Pontifex
Maximus era conducătorul colegiului
pontifilor care deținea un rol de excepție în organizarea religioasă a Romei,
numit pe viață de colegii săi, înzestrat cu prerogativele religioase ale
vechilor regi. El poate fi magistrat și șef militar, spre deosebire de ceilalți
pontifi, care nu sunt decât consilieri. El numește pe cei 15 flamini (preoți,
care nu constituiau un colegiu, fiecare din ei slujind unui zeu deosebit),
alege vestalele (preotese consacrate cultului zeiței Vesta), joacă un rol
preponderent în cultul lui Iupiter Capitolinul, asistă la căsătorii. Prestigiul
marelui pontif este considerabil. Cezar, începând din 63 î.Hr., obține marele
pontificat; în timpul Imperiului Roman, toți împărații vor purta titlul de Pontifex
Maximus.
PSS
După
anomalia meteorlogică de pe 20 aprilie din Moldova, când culturile agricole moldovene
au fost compromise, probabil la întrevederea cu premierul Pavel Filip,
președintele Erdogan va discuta și despre o și mai mare prezență a produselor
agricole turcești pe piața moldovenească.
Recomand autorului sa-și facă restart pentru substanța cenușie. Dacă o mai are. Una din două: ori autorul nu are închipuire care este spiritul (sensul) democrației reprezentative și cîntă diferambe instituirii, practic pe viață, a președintelui turc, ori se prezintă ca un ecscroc de "jurnalism", care execută o comandă, sensul și scopul căreia urmează să-l urmărim.
RăspundețiȘtergereRecomand autorului sa-și facă restart pentru substanța cenușie. Dacă o mai are. Una din două: ori autorul nu are închipuire care este spiritul (sensul) democrației reprezentative și cîntă diferambe instituirii, practic pe viață, a președintelui turc, ori se prezintă ca un ecscroc de "jurnalism", care execută o comandă, sensul și scopul căreia urmează să-l urmărim.
RăspundețiȘtergereLa sincer vorbind, urmărind evolutiv mai multe publicații ale autorului pe diferite teme, cred că cea de a doua variantă este mai viabilă.
RăspundețiȘtergere