Pe 21
februarie 2017, domnii Dodon, Candu și Filip au avut o discuție trilaterală. Convorbirea,
convocată de președintele Dodon, a durat destul de mult. Firesc, domnia sa este
nemulțumit de situația în care, potrivit prevederilor constituționale, șeful
statului moldovean nu e chiar șef, că nu are puteri discreționare.
La brifingul
de presă care a urmat s-a văzut că diferențele de viziuni dintre președintele
Dodon și președintele Parlamentului, continuă. Aceste deosebiri de idei țin de vectorii
de politică externă, de prerogativele deținute de președintele statului și de
neutralitatea Moldovei. S-a constatat însă că nu există diferențe de viziuni referitoare
la procesul reglementării conflictului transnistrean și că nu există
contradicții majore în ceea ce privește mediul de afaceri și atragerea
investitorilor străini. Și pe problemele sociale a existat consens.
Președintele
Dodon a susținut, din nou, că își dorește anularea Acordului de Asociere cu
Uniunea Europeană şi a
anunţat că la începutul lui aprilie va semna un acord cu Uniunea Euroasiatică.
Domnul Dodon a pledat pentru modificarea Constituţiei, astfel încât
preşedintele să poată dizolva Parlamentul."Instituția prezidențială va
veni cu iniţiativa modificării Constituției către Parlament. Voi pleda pentru închiderea
Biroului NATO la Chişinău. Deschiderea lui este o provocare la adresa intereselor
naţionale ale Republicii Moldova", a declarat președintele Dodon.
În replică,
președintele legislativului moldovean, a spus că, "orice declanșare de
anticipate, discuții, referendumuri și altele vor pune în pericol Republica
Moldova ca mesaj, ca politici și ca atractivitate din punct de vedere al
investițiilor. Am încercat să-i explicăm domnului președinte cu argumente,
inclusiv juridice, că Biroul de legătură al NATO la Chișinău nu va aduce nici un
impact negativ la neutralitatea Republicii Moldova", a declarat domnul
Candu. Președintele Parlamentului a mai spus că, Moldova
poate deveni un stat dezvoltat doar prin apropierea de Uniunea Europeană.
Referindu-se la ideea de modificare a Constituţiei, propusă de domnul Dodon,
domnul Candu a precizat Moldova are o experiență neplăcută în luptele pentru
competențe sporite şi că tocmai din acest motiv statul moldovean trebuie să
rămână unul parlamentar.
Pare
că nici unul dintre protagoniști nu a cedat. Domnul Filip, tehnocrat de felul său, a păstrat o ușoară
neutralitate și a subliniat necesitatea și importanța dialogului dintre
Cabinetul de Miniștri și instituția prezidențială. Nimeni nu a arătat că ar fi
mulțumit de rezultatul discuțiilor. Care a fost atunci rezultatul trilateralei
cerute de domnul Dodon?
A
fost cel enunțat pe 31 ianuarie de domnul Maxim Lebedinschi, consilier
prezidenţial în domeniul juridic şi al relaţiilor instituţionale, reprezentant
al Preşedintelui Republicii Moldova în relaţiile cu Parlamentul şi Guvernul că,
“între instituţia guvernamentală şi instituţia prezidenţială trebuie să fie
găsit un consens, pentru soluționarea problemelor apărute după alegerile
prezidențiale”. Domnul Lebedinschi afirma atunci că instituția prezidențială nu
îşi doreşte să intre în conflict cu celelalte instituţii ale statului, vrea
conlucrare şi colaborare prin consens. Adică președintele Dodon a vrut
negocieri. De
aici.
Pe 21
februarie s-a negociat. Desigur nu s-a reușit găsirea unui răspuns la
întrebarea cheie, cine deține întâietatea într-o țară parlamentară, ca Republica
Moldova: președintele Igor Dodon, ales prin vot direct de către cetățeni ori
președintele Parlamentului moldovean, Andrian Candu, care deține majoritatea
parlamentară? Nu aveau cum găsi acest răspuns, el atrage după sine consecințe
electorale negative. Iar asta se va reflecta în alegerile din 2018. În schimb,
consensul găsit referitor la modul de reglementare al conflictului
transnistrean, unde președintele Dodon nu mai vorbește de federalizare ci de
formatul 5 plus 2, (ca și Parlamentul și Guvernul) și lipsa unor contradicții majore în ceea ce
privește mediul de afaceri și atragerea investitorilor străini este un rezultat
important. Această înțelegere nu poate fi interpretată ca o cedare a pozițiilor
deținute de cele două părți pe câmpul electoral. De asemenea s-a observat că
domnul Candu nu a avut mari obiecții la anunțul făcut de președintele Dodon că
va semna un acord cadru de cooperare cu Uniunea Euroasiatică. Acordul nu
produce efecte juridice deci, nu intră în contradicţie cu Acordul de asociere
şi liber schimb cu UE. Semnarea acestui document nu poate fi interpretată ca o
cedare în fața Partidului Socialiștilor. Tocmai pentru a nu se interpreta că
s-ar dori înghețatrea relațiilor cu Uniunea Europeană (așa cum a declarat
domnul Oazu Nantoi) majoritatea parlamentară ar trebui să emită în legislativ o
declarație în care să se pronunțe pentru continuarea apropierii Moldovei de
Uniunea Europeană.
Președinția,
Parlamentul și Guvernul au reușit să găsească un prim compromis. Îmi dau seama
că nu a fost ușor, dar acest exercițiu de coabitare între ramurile puterii avantajează
nu doar politicienii, ci și întreaga societate.
Atât
domnul Dodon, cât și domnul Candu au suficiente resurse în a se constrânge
reciproc. Domnul Dodon consideră că poate profita de problemele apărute în urma
demiterii ministrului apărării. La rândul său, domnul Candu se gândește că ar
putea convinge două treimi din deputații moldoveni pentru a-l suspenda pe
președinte. Nu știu dacă aceste voturi există ori nu. Dar în nefericitul scenariu
al constrângerilor reciproce, atât de dorit de unii factori externi, Moldova s-ar
consuma într-un lung și sinucigaș război instituțional. Domnul Dodon știe acest
lucru. Și domnul Candu cunoaște asta. Nu cred că domniile lor își doresc să
ajungă până acolo. Cei doi politicieni își dau seama că prețul pe care l-ar
plăti ar fi mult prea mare – falimentul statului moldovean. Cred că, negocierile
inițiate de domnul Dodon, și acceptate de domnul Candu, au fost pentru
supraviețuirea statului moldovean.
Tocmai
de asta participanții la discuții au declarat că, dincolo de viziunile lor
geopolitice, dincolo de zăngănitul propagandistic, dialogul este important și va
continua. Discuțiile sunt benefice. Pacea este mai bună decât războiul politic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu