Continuăm publicarea interviului realizat cu generalul de
brigadă (în rezervă) Vasile Roman, ex comandant al Direcției Operațiuni din
cadrul Marelui Stat Major General al Armatei Române. În februarie 2016 domnia
sa a trecut în rezervă, deci opiniile exprimate nu reprezintă punctul de vedere
al Armatei Române ci un punct personal care, spre deosebire de alții, spune lucrurilor pe nume.
1.Secretarul
General NATO a făcut referiri la Republica Moldova, Georgia şi Ucraina. NATO vrea ca Republica Moldova
să-şi consolideze capacităţile ei de apărare pentru a fi capabilă să se apere. În același
timp, bugetul statul moldovean este capabil doar să facă față cheltuielilor
curente. Cum ar trebui să procedeze oficialii moldoveni?
Prezența în
declarația summit-ului a numelor celor trei țări mi se pare extrem de benefică
pentru că în acest fel se dovedește că ele sunt importante. Această preocupare
pentru statele din proximitate vine încă din anul 2000, numai că atunci nu s-a
identificat contextul pentru a le apropia mai mult. Contextul a fost mereu
tulburat de interesele Rusiei și de dorința unor state vestice (în special
Germania) de a nu intra într-un conflict cu aceasta.
Începând cu
Summit-ul de la Bucuresti, (unde Georgia și Ucraina nu au fost acceptate), s-a
desprins concluzia că Rusia va influența negativ drumul acestor state. NATO a
învățat din lecția războiului din Georgia și Ucraina, că aceste state sunt importante
pentru pacea din est și a dovedit că are interes ca aceste state să se dezvolte
independent de influența Rusiei. Deși se regăsesc permanent în documentele
oficiale, aceste state au înteles că este necesar să își asigure câte un pilon
de securitate independent, așa cum este și cazul Georgiei, care a semnat un
acord cu SUA pe probleme de securitate și apărare.
Referindu-ne
la Republica Moldova, avem certitudinea că ea este în atenția SUA și a NATO, atât prin programele
politice, economice și militare, având ca exemplu faptul că acestea, în
domeniul militar, în ultimii ani au presupus îmbunătățirea condițiilor de
instruire, sprijin în dotare, participare la instruire în comun. De altfel
ultimul proiect SUA din Moldova, a fost în anul 2015, a costat 1,6 milioane de
dolari și a vizat dezvoltarea facilităților de instruire ale Armatei Republicii
Moldova. (Centrul de instruire de
la Bulboaca n.r.)
Aceste acțiuni
ar trebuie continuate pentru că ele nu intră în conflict cu Constituția
Moldovei, în care este declarată neutralitatea, pentru simplul motiv că
prezența forțelor NATO, la exerciții pe teritoriul statului moldovean, ar
realiza o formulă de echilibru pentru prezența, nepermisă și neconstituțională,
a trupelor ruse din Transnistria.
Discutând
despre starea și dotarea Armatei Republicii Moldova trebuie să recunoaștem că
bugetul unei armate naționale este în strânsă legătură cu PIB-ul statului și cu
politicile acestuia. Dacă statul nu are resurse atunci este necesară voința de
a căuta și accepta sprijinul celor care doresc să facă acest lucru. În acest
sens, NATO și SUA dispun de resurse și am convingerea că sunt gata să le pună
la dispoziția Ministerului moldovean al Apărării, cu condiția să existe
dorință, strategie și programe.
La o conferință
pe probleme de securitate la Academia Militară din Chișinău am lansat o
propunere pentru dezvoltarea forțelor armate moldovene, prin dezvoltarea
unei strategii de cooperare inter-statale pornind și de la existența
structurilor lucrative ale Office of
Defense Cooperation (ODC), birourilor de cooperare militară ale SUA de la nivelul
Statului Major General al Armatei Române și de la nivelul Ministerului Apărarii
al Republicii Moldova. Aceste birouri ar trebui să devină interfețe lucrative
între ministerele apărării naționale ale statelor și EUCOM, US Army, Navy, Air Force, Marines,
Garzile Nationale, cu scopul de a facilita accesul la resurse, programe de
educație și instruire, schimburi de experiență, etc.
2. Până unde
poate merge colaborarea Republicii Moldova, stat neutru, în cadrul
parteneriatului ei cu NATO? Există o limită? Ori se vor găsi modalități de
aprofundare al acestui parteneriat?
Defense Capability Building Initiative (DCBI) inițiativa pentru dezvoltarea capacităților
de apărare are drept scop consolidarea sprijinului partenerilor din mediul
actual de securitate și se prezintă ca o modalitate prin care NATO dorește să realizeze stabilitatea în lume, ca parte
a contribuției globale la adresa securității internaționale și a stabilității,
precum și prevenirea conflictelor.
NATO
nu are resurse financiare pentru dotarea unor armate cu sisteme de luptă, dar
are fonduri și programe de asistență care pot asigura educație, instruire, consiliere,
dezvoltarea facilităților de instruire și educație (un exemplu este Centrul de
instruire NATO din Georgia).
Eufemistic
vorbind, în zona Mării Negre, (dacă analizăm investițiile din România, Bulgaria
și Georgia), drumul
spre accesul la resursele NATO, trece, în opinia mea, mai întâi prin SUA.
România poate fi un bun mentor, având
atât interes pentru consolidarea securității în proximitatea frontierei, cât și
experiența pe care a dobândit-o atât în cadrul NATO cât și în Parteneriatul
Strategic cu SUA. Vecinătatea istorică ne-a dovedit că împreună suntem mai puternici,
iar istoria ne dovedește că în raport cu viziunea și partenerii se evaluează și
rezultatele.
Discutând
procesul de cooperare, înclin să cred că nu există limite în acest sens, ci este
necesară viziunea cu privire la locul și
rolul Moldovei, voința politică de a înclina balanța spre Vest și a renunța la
jocul dublu și nu în ultimă instanță este necesară o strategie română privind Moldova pe termen
lung.
Prezența ministrului apărării Republicii Moldova la
Summit este o dovadă clară că NATO are o strategie și că ceea ce lipsește este
certitudinea drumului Moldovei, care depinde de climatul politic și de direcția
pe care statul vrea să meargă. În acest sens România este un exemplu, pentru că
am parcurs acești pași începând cu anul 1990 și până în 2003, cu multe sincope,
dar cu dorința de a fi membrii ai alianței.
Moldova este, prin Acordul de liber schimb, angajată pe
drumul European, deci implicit pe drumul spre Vest, unde NATO este prezent,
deci pe un drum bun pentru că, în opinia mea, apartenența la NATO și UE sunt
intrinseci.
3.Dincolo de
parteneriatul NATO-Moldova, unul care își are propriile limite, este posibilă
sau nu o colaborare mai strânsă a Moldovei cu forțele militare române? S-a
vorbit despre crearea unui batalion comun, moldo-român, de menținere a păcii.
Ce împiedică Armata Română să colaboreze cu Armata Națională a RM, elemente
care țin de continuitatea unor asemenea idei, birocrația, lipsa de voință la
nivelul factorilor decizionali?
Cooperarea militară vine după decizii
politice. Cooperarea între cele doua armate există, dar se manifestă la nivel
minim și sunt implicate structuri de nivel mic. Cooperarea s-a manifestat în raport cu
personalitățile care au condus cele doua instituții, de preocupările acestora și
a fost influențată politic prin dezinteresul manifestat în ultimii ani. În
raport cu proveniența de partid și de educația mai mult sau mai puțin militară
a miniștrilor apărării din cele doua state, parteneriatul a funcționat, deși
paradoxal, parteneriatul Strategic Republica Moldova –România nu include nici un
element de cooperare militară, așa cum cele două Strategii de apărare națională
nu fac nici o trimitere la cooperarea militară între cele doua state.
Discutând despre o structură militară
româno-moldoveană, acest proiect a fost gândit din anul 2000, dar a rămas un
obiectiv despre care se discută la nivel de generalitate. Există o teamă de neînteles,
(avem un batalion mixt româno-ucraineano-sârbo-ungar), atât în plan politic cât
și militar de a crea asemenea structură. Eu cred că acest proiect va fi
realizat (pentru că sunt multe structuri multinaționale care se vor forma în
anul 2017 în zona baltică și în România), pornind de la ideea construirii unei
platforme de instruire comune între NATO și țările partenere, dar problema depinde
de decizia politică.Până la realizarea acestui proiect mi
se pare extrem de importantă și de
relevanță cooperarea strânsă din domeniul educației, pentru că în rezultatele
acesteia stau atât viitorul cooperarii cât și viitorul statelor noastre.
4. La cine
poate apela Moldova în cazul izbucnirii unui conflict armat pe Nistru? Credeți,
așa cum afirmă unii experți militari, că umbrela de securitate NATO se extinde
și dincolo de Prut? Ori nu?
Nu ne dorim război la Nistru, nu cred în asemenea
scenarii, dar dacă un asemenea eveniment
nefericit s-ar produce, atunci, pentru a vedea de unde vine ajutorul trebuie să
analizam realitatea din Ucraina. Realitatea ne demonstrează că alianța nord
atlantica oferă sprijin în instruire, statele membre în echipamente non-letale,
ajutor militar nu există, pentru că ajutorul militar presupune un tratat
dinainte semnat și un angajament militar.
Este adevarat că NATO dorește să extindă conceptul
de zonă de securitate a proximității și acest concept are logica dorinței de a
preveni conflictele militare, dar pentru implementarea sa, instrumentele nu vor
fi de natura extinderii ci unele de cooperare pentru consolidarea bunei
guvernări și dezvoltarea forțelor de securitate statale.
Discutând despre securitatea Republicii Moldova,
revin în acest sens la Georgia, care a semnat un acord de securitate cu SUA.
Moldova, chiar dacă a fost menționată în documentele summit-ului ca fiind în zona de interes a NATO, poate beneficia de
sprijin aliat, pe timp de pace, cu condiția să îl și dorească și mai mult, să
îl enunțe clar și obiectiv.
FOTO - ministrul român al apărării și ministrul moldovean
PS
Cred că răspunsurile oferite de domnul general Roman ar trebui să fie un punct de reflecție pentru viitorul politicilor de securitate ale statului moldovean.
In toamna acestui an, in Republica Moldova se va alege viitorul presedinte. Mi-e teama sa nu fie ales dodon si sa vina la putere sleahta de marionete a moscovei. Propaganda rusilor este atat de puternica dincolo de Prut, incat nu se pot intrezari alte rezultate, din pacate. Repet: daca ies rusii la alegerile prezidentiale, atunci nu mai putem discuta despre Moldova ca stat national si suveran.
RăspundețiȘtergerechit sukka ati plateste sa vinzi moldova sukko?
Ștergerepe pidaru ista al mai asculta cineva ... sucionok lui plahotniuk
RăspundețiȘtergereLingaul acesta isi schimba stapanii,cum femeia chilotii.
RăspundețiȘtergere