Un
interviu cu generalul de brigadă (în rezervă) Vasile Roman, ex-comandantul Direcției
Operații din cadrul Statului Major General al Armatei Române. Astăzi despre
România în contextul rezoluției summit-ului NATO de la Varșovia. Mâine public
răspunsurile domniei sale în ceea ce privește Republica Moldova.
1.Rezoluțiile
summit-ului NATO de la Varșovia sunt cunoscute. Cât de mult schimbă ele balanța
de securitate din estul Europei? Dislocarea efectivelor NATO în statele
baltice, Polonia și România vor atrage sau nu, un răspuns echivalent al
forțelor militare ruse?
Balanța
nu se schimbă atât de mult prin prezență, cât prin angajarea statelor ale căror
trupe sunt prezente în țările baltice - Polonia, Canada, Germania, Marea
Britanie și SUA - care, conform
declarației vor acționa alături de forțele naționale. Avem în acest sens un
angajament serios de peste ocean, costisitor în felul său, dar care arată că
zona continental contiguă a graniței cu Rusia este în atenție, datorită atât
prezenței ruse în zonă, conflictului din Ucraina, faptului că în Kaliningrad
avem o prezență militară rusă semnificativă, dar și considerentului strategic
al istmului polonez Suwalki.
De asemenea, prin prezența acestor forțe se va accentua
numărul de exerciții pe care alianța le va desfășura, dovedind astfel că partea
nordică a devenit un scop în sine.
În această arie Rusia va trebui să fie mult mai precaută
atunci când va lua o decizie care ar provoca un conflict.
Vorbind
de România, în declarația privind prezența militară nu avem referiri la alte
state, cu excepția Bulgariei, dar avem o prezență a NATO, prin scutul de la
Deveselu și prin prezența SUA de la baza Mihail Kogălniceanu.
România a făcut eforturi mari pentru crearea
comandamentului multinațional de tip divizie iar acum s-a angajat să creeze un
comandament de brigadă la care va atașa forțe. România a dat foarte mult și
primește destul de puțin, dar speră în intensificarea prezenței forțelor
terestre ale SUA. Aici am convingerea că speranțele nu vor fi deșarte, având în
vadere că, pentru Statele Unite, România este cel mai serios partener militar.
Din partea Bulgariei nu cred că sunt mari așteptări,
având în vedere comportamentul duplicitar, dar este de așteptat ca Turcia să
își manifeste o oarecare dorință de prezență în România, fie și doar pentru
exerciții.
Tot legat de România și forțele sale armate, este necesar
de subliniat faptul că facilitățile de instruire de care dispune o fac
atractivă atât pentru NATO, cât și pentru SUA. De asemenea baza Mihail
Kogălniceanu, o bază cu facilități extrem de importante (port și aeroport), va
fi cu siguranță amplificată ca importanță, atât prin prezența pușcașilor marini
cât și a forțelor aeriene.
Dacă
vorbim despre reacția așteptată din Rusia, aceasta s-a văzut deja, la sud, Crimeea este
bastion militar care are toate componentele defensive (navale, terestre și
antiaeriene) și ofensive (capabilități de lovire aeriene și navale, precum și
posibilități de blocare a accesului în strâmtori prin prezența submarinelor).
În partea de nord, dislocarea diviziilor spre vest care
deja este un proiect în curs de
realizare, fortăreața Kaliningrad, prezența navală din Marea Baltică, toate
demonstrează că deja Rusia a preluat inițiativa militară, iar NATO este
reactivă și în defensivă.
Rusia va menține o retorică belicoasă, va face
demonstrații de forță, dar nu cred că are interes să provoace militar. Forma de
manifestare va rămâne cea hibridă, utilizând cu inteligență culegerea de
informații, manipularea politică și socială, războiul economic (căutând în
acest sens să dezbine țările Uniunii Europene).
2.
Oficialii ruși resping crearea unei forțe navale NATO în Marea Neagră. De fapt,
răspunsul primit de președintele Iohannis în Bulgaria lăsa să se înțeleagă
acest lucru, dar și faptul că, pentru Marea Neagră, Rusia va face trimitere la
acordurile internaționale existente. Care ar fi necesitatea unei forțe navale
NATO în regiune – sunt semnale clare că s-ar dori o excaladare militară? Ori
este mai mult vorba de descurajare?
Marea
Neagră rămâne o mare provocare, prin tratatul de Montreaux care permite
prezența navelor străine în acest areal doar pe o perioadă de 21 de zile.
Există voci care susțin că în actualul contex acest tratat ar trebui modificat
sau amendat, dar totul depinde de Turcia.
O
flotă la Marea Neagra poate fi un proiect pe termen lung în care statele
riverane să investească în flotele naționale. Această flotă este necesară
pentru a contrabalansa prezența Rusiei, dar este greu de crezut, chiar și cu
sporirea bugetelor apărării, că vor fi resurse necesare pentru realizarea
acestui proiect.
Ar fi
două soluții, una a transferului de nave ale altor state membre NATO (greu de
crezut, dar nu imposibil de realizat) sau intensificarea prezenței în Marea
Neagră prin diferite inițiative.
Pentru
a doua soluție, o inițiativă exista din 2004, inițiată de Turcia, sub denumirea
de Blackseea Harmony, având ca scop patrularea în marea internațională cu
scopul de a împiedica orice act ostil. Problema apare în ceea ce privește
potențialul și dorința de participare a statelor riverane.
România
are dorința, dar potențialul este destul de scăzut având în vedere că procesul
de modernizare a fregatelor este în derulare.
Bulgaria
nu manifestă nici apetit și nici nu are reale capabilități navale compatibile
cu cele NATO.
Turcia
are atât voință, cât și potențial de agajare, dar nu cred că a fost mulțumită
de modul în care celelalte state s-au angajat în această inițiativă și de
aceea, cred că în continuare va fi reticentă (mai ales că mai nou a relansat
relația cu Rusia).
Sprijinul
poate veni de la SUA, care de obicei este un inițiator pentru unele activități,
determinând statele riverane să desfășoare mai multe acțiuni de instruire în
comun și de ce nu, să dezvolte, într-un alt cadru conceptual Blackseea Harmony.
De
altfel, un cadru bun de colaborare îl reprezintă și grupurile navale NATO, în asteptare (naval
standing forces), a căror activități și prezențe au fost sporite semnificativ în ultimii doi ani.
Prezența
NATO în Marea Neagra nu este o provocare și este determinată de arsenalul
Rusiei din Crimeea, care, în opinia mea, nu va putea fi egalat de nici o flotă
comună a riveranilor, dar poate fi compensată prin prezențe aeriene și
antiaeriene ale NATO, în proximitate. În acest sens, chiar dacă nu s-a afirmat
ce țări sau ce structuri vor fi angrenate, documentul final al Summit-ului
vorbește despre sporirea acestor capabilități (incluzându-le și pe cele de
supraveghere aeriană strategică).
În
acest sens se observă că România are o predispoziție clară în a asigura
facilități și infrastructură de acest gen în special în bazele aeriene. De
altfel, România nu este doar în așteptarea unor initiative NATO și a trecut la
un program de modernizare și dezvoltare a forțelor aeriene și infrastructurii
acestor forțe.
O
analiză empirică ne demonstrează că aceste masuri nu sunt menite să provoace
Rusia ci sunt reacții normale, defensive, doveditoare de interes comun, ca
răspuns la comportamentul provocator al Rusiei.
3.Jens
Stoltenberg, și liderii instituțiilor UE,
au semnat o declarație comună care conferă un „imbold și substanță
parteneriatului strategic UE-NATO". Credeți că UE își va construi propria
forță militară? Această forță militară nu va dubla NATO?
Cred
că aici este vorba despre complementaritatea celor două organizații, având în
vedere că UE dispune de instrumentele politice, economice și sociale care sunt
indispensabil legate, în acest context, de cele militare.
Domenii
concrete în care se așteaptă o contribuție din parte Uniunii Europene sunt
combaterea amenințărilor hibride (arie în care se solicită prezența serviciilor
de informații și poliție), sporirea rezistenței statelor (un concept nou care
solicită pregătirea guvernelor, instituțiilor și populației pentru a rezista
unui război și a nu ceda rapid în fața adversarului, o problema destul de
delicată), apărare cibernetică (unde iarăși UE are instrumente, iar NATO caută
acum să considere acest domeniu ca fiind de importanță militară), securitatea
maritimă (în relație cu fluxurile ilegale de imigranții și cu structurile
navale ale poliției de frontieră).
De la
Uniunea Europeana, NATO așteaptă complementaritatea capabilităților și
complementaritatea în acțiune, iar acest acord, în opinia mea, a pus la aceeați
masă decidentul politic (Președintele Consiliului European), decidentul
economic (Președintele Comisiei Europene) și decidentul politico-militar
(Secretarul General al NATO), aducând decizia, resursele financiare și
instrumentul de forță într-un trio care ar trebui sa faca colaborarea mult mai
eficientă.
Provocările
la care trebuie să răspundă Uniunea Europeană sunt cuprinse în Strategia
globală pentru politica externă și de securitate, un document așteptat din 2013
(ultimul a fost editat în 2003) și care, având în vedere Brexit-ul, discutarea
și aprobarea acesteia va fi, probabil, amânată.
Uniunea
Europeana nu are în intenție (chiar dacă mai sunt voci) să dezvolte o armată
comună. Nu cred că statele vor accepta ideea cedării suveranității asupra
armatei naționale, tot așa cum ideea unei forțe comune pentru intervenția la
frontiere nu este acceptată de catre multe dintre statele componente UE.
(Va urma)
PS
Domnul general Roman s-a eliberat din Armata Romana in februarie 2016.
Tare treb sa te frece pe tine FSBist rapanos
RăspundețiȘtergereUn interviu extrem de interesant. Dl general Roman poate ca ne-ar putea preciza cu o alta ocazie si ce se va intampla cu brigada NATO de la noi in cazul in care bulgarii refuza sa participe, cum dealtfel crede toata lumea ca se va intampla?
RăspundețiȘtergere