Agențiile
de presă notează faptul că președintele Erdogan a
trimis o scrisoare oficială președintelui Putin în care și-a cerut iertare
pentru doborârea avionului SU-24 și este gata să plătească compensațiile
necesare. Gestul liderului turc vine după eșecul României de la Sofia,
acolo unde premierul
bulgar, Boiko Borisov, a anunțat că Sofia nu este de acord cu inițiativa
României de a construi o flotă comună la Marea Neagră. Ideea sonorizată de
oficialii români venea pe filieră americană.
Liderii Bulgariei și ai Turciei au preferat să ignore recomandarea
americană, preferând să își apere propriile interese naționale în regiune.
Scrisoarea
Turciei către Federația Rusă a apărut imediat după Brexit. Amintesc că ieșirea
Marii Britanii din UE are loc cu câteva săptămâni înaintea summit-ului NATO din
Varșovia. Un summit la care trebuiau să fie luate decizii importante pentru
apărarea flancului de nord și de sud al UE. Analiștii publicației Foreign
Policy afirmă că Brexit
gripează funcționarea NATO și pun în dificultate politicile de securitate ale
UE.
Comentatorii
români de politică externă încearcă să micșoreze impactul ieșirii Marii
Britanii din UE afirmând că, Uniunea Europeană
nu se va desființa – singura putere esențială fără de care UE este de
neconceput, rămâne a fi Germania. Desigur, în acest moment, Germania
devine țara care, pe continentul european, va avea vocea cea mai dominantă.
O
voce care, în cadrul negocierilor pentru reglementarea conflictului
transnistrean încearcă deja să își impună propriul punct de vedere.
Prezent
la Chișinău pe data de 23 iunie, reprezentantul special al președintelui în
exercițiu al OSCE din partea Germaniei pentru procesul de reglementare
transnistreană, Cord Meier-Klodt, a declarat că obiectivul
final urmărit de OSCE sub actuala președinție germană este o soluție care să se
integreze în limitele suveranității Republicii Moldova, să respecte
integritatea ei teritorială, dar și care să acorde un statut special regiunii
transnistrene. După startul negocierilor în formatul 5+2 de la Berlin în
„problema transnistreană", mai mulți experți din Republica Moldova au
menționat că, Moldova este supusă mai multor presiuni care vin atât din partea
Moscovei și Tiraspolului, cât și a OSCE, pentru acceptarea unui statut special
pentru regiunea transnistreană.
Aceste
presiuni se văd cu ochiul liber. Moscova condiționează relansarea
relațiilor economice cu autoritățile de la Chișinău de o mai mare maleabilitate
a Moldovei în cadrul negocierilor. În cadrul ultimii întâlnirii
avute de șeful diplomației moldovene, Andrei Galbur cu omologul său rus, Serghei Lavrov
a spus că Rusia pledează pentru „rămânerea Transnistriei în componența
Republicii Moldova”, dar „consideră necesar un statut special pentru
Transnistria în cadrul unei Moldove neutre și indivizibile”.
Dincolo de corectul răspuns oficial oferit
la negocieri de viceprim–ministrul pentru reintegrare, domnul George
Bălan, replica decidenților politici este
una mai subtilă. Probabil acesta a fost motivul că nu a apărut în reflectorul
presei ori al comentatorilor politici moldoveni. Într-o postare pe rețelele de
socializare din 22 iunie, președintele Parlamentului moldovean, domnul Candu,
scrie că Dosarul Transnistrean a fost analizat în cadrul unei Platforme de
consultare și control parlamentar pe politici de reintegrare.
“Am constatat că
există solidaritate și necesitate de oferire a sprijinului politic Guvernului,
pentru a fi găsite soluții viabile cu impact național și cu obiectiv final de
reintegrare a țării. La masa de discuții a participat conducerea comisiilor
parlamentare de profil, actualul Vicepremier pentru Reintegrare George Balan dar
și foștii negociatori pe dosar: Vasile Șova, Eugen Carpov și Osipov Victor.
Ținând cont de situația economică dificilă ce persistă în regiune și lipsurile
cu care se confruntă cetățenii, toți participanții la discuții s-au pronunțat
pentru intervenții prompte din partea autorităților de la Chișinău. Ședințele
Platformei vor avea un caracter periodic pentru a înțelege, decide și garanta
suport politic parlamentar pentru negociatori”, nota
domnul Candu.
Cheia în care s-ar traduce postarea
domnului Candu este pe atât de simplă, pe atât de complicată – pe dosarul transnistrean
formațiunile politice parlamentare, cu excepția PSRM, au reușit să găsească un
punct comun. O dovedește prezența în această grup de consultanță, și atenție, „de
control parlamentar al politicilor de reglementare”, a foștilor negociatori ai
dosarului. E vorba de specialiști care provin din grupări politice diferite și
de multe ori, oponente. Postarea președintelui Parlamentului moldovean
sugerează că acest grup are un caracter permanent și că își va desfășura ședințele
în mod periodic „pentru a înțelege, decide și garanta suport politic
parlamentar pentru negociatori”. Punctul comun găsit de formațiunile politice
parlamentare, fără PSRM, ține probabil, de identificarea interesului național
moldovenesc: reintegrarea statului moldovean. De
aici și trimiterea la o largă susținere politică în Parlamentul moldovean.
Amintesc că liderul socialiștilor
moldoveni, domnul Dodon, a declarat că rezolvarea conflictului înghețat de pe
Nistru poate fi realizată doar prin acordarea unui statut special pentru
regiunea transnistreană, lucru care, spun experții, ar permite Tiraspolului să
aibă un cuvânt de spus referitor la vectorii de politică externă ai statului
moldovean.
Statutul special oferit regiunii transnistrene va fi de tipul celui oferit regiunii găgăuze? Se va
reuși obținerea unui dialog onest între Chișinău și Tiraspol pentru abordarea acestei teme? Probabil, doar în cazul în
care vor fi făcuți pași concreți pentru restabilirea încrederii între cele două
maluri. Iată necesitatea prezenței primului ministru moldovean, zilele trecute, la Varnița, unde a fost redeschis complexul
educațional sportiv. Un dialog pragmatic și onest, dacă ar avea loc în aceste momente dramatice pentru regiunea transnistreană, probabil, ar reduce din
pretențiile decidenților de la Tiraspol. Actualul climat economic din regiune,
când deficiența bugetară a Tiraspolului este una galopantă, face Chișinăul să
dispună de suficiente pârghii pentru reducerea acestor mofturi.
Vor
reuși decidenții politici de la Chișinău să evite federalizarea Moldovei? După
summit-ul NATO din Varșovia vom putea intui un răspuns mai precis la această
întrebare. Evenimentele petrecute în regiune, relansarea relațiilor dintre
Turcia și Federația Rusă, eșecul președintelui Iohannis în Bulgaria, Brexit-ul,
vorbesc despre faptul că asistăm la o reconfigurare a relațiilor dintre
Federația Rusă și principalii actori din spațiul Mării Negre. Această schimbare
de paradigmă nu este în favoarea opțiunii moldovenești de reglementare
a conflictului transnistrean, și pare a fi mai degrabă în favoarea impunerea planului german de reglementare. Dar până la o posibilă impunere a acestuia, va mai trece destulă apă pe Nistru - de asta, inițiativele concrete de consolidare a încrederii sunt
necesare. Cu cât mai multe, cu atât mai bine.
https://www.youtube.com/watch?v=aTr3blSAdpg Извинение, которого не было и нет.
RăspundețiȘtergerehttps://www.youtube.com/watch?v=7yrvYGDO62Q Как Эрдоган извинялся и другие победы Путина
Președintele Turciei Erdogan in scrisoarea sa oficiala trimisa lui putler NU ISI CERE NICIUN FEL DE SCUZE DE LA PORCINA asta de asa numitul presedinte, asa interpreteaza presa propagandista a porcinelor din Rusia
RăspundețiȘtergere