Stela Grigoraş: dacă există discernămînt și principii
morale, toate problemele își găsesc rezolvarea
- Doamna ministru, ce le răspundeţi socialiştilor la moţiunea simplă înaintată
împotriva Dumneavoastră?
- Sper să fiu auzită, dar mai ales înţeleasă. Ei
încearcă să-şi creeze o oarecare imagine politică, noi încercăm să muncim. Ei vorbesc, noi muncim. Ei
sînt în situaţia în care trebuie doar să critice, strategic îi înţeleg, numai
că eu şi echipa mea de la Ministerul Muncii,
Protecţiei Sociale şi Familiei nu avem nici timp, nici putere şi nici plăcerea
să facem campanie electorală înainte de vreme. Domeniul social este unul complex
şi deosebit de responsabil. Eu am acceptat această provocare în ideia că, toţi
îmreună, vom pune umărul la identificarea soluţiilor pentru a uşura viaţa
oamenilor şi nu pentru a ne privi la nesfîrşit în oglindă şi a declara seară de
seară la «TV-uri» cît sîntem de frumoşi.
- Oricîte rezultate am afişa, una dintre
problemele stringente ale societăţii rămîne. Vorbim de îmbătrînirea populaţiei,
chiar mai repede decît ne aşteptam. Cît de mult trebuie să ne îngrijoreze
această problemă care, din cîte vedem este una globală?
- Bineînţeles,
la
capitolul „îmbătrînire” avem temei de îngrijorare şi asta ne confirmă prin
studii specialiștii în sociologie şi demografie. Nu e vreme de panică, dar e
vreme de chibzuit ce va fi peste cîteva decenii, cel puţin. Cu aşa ritmuri, vom
ajunge ca în 2050 bunăoară, o treime dintre cetățenii țării să fie peste 60 de
ani. Alte calcule demografice arată că doar peste circa 10 ani, pensionarii vor constitui un sfert
din populația țării şi va munci unul pentru trei, dar nu invers, aşa cum ar fi
normal să fie. Vrem sau nu, dar şi noi facem parte din acest circuit al
globalizării. În Moldova
s-au înregistrat oficial 576,6 mii de cetățeni care au depășit vîrsta de 60 de
ani, ceea ce constituie 16% din numărul total al populației permanente.
În 2014 procentul îmbătrînirii crescuse cu 0,5 puncte procentuale față de anul
precedent, alcătuind 16,2 la sută. Avem deja rezultatele raportului național
privind evaluarea celui de al treilea ciclu (2012-2017) de implementare a
Planului de Acțiuni de la
Madrid privind îmbătrînirea(MIPAA) a Foii de parcurs în
domeniul îmbătrînirii pînă în anul 2020. Urmează să elaborăm politici mai
îndrăzneţe în această ordine de idei, prin îmbunătățirea calității capitalului
uman, promovarea ocupării forței de muncă în rîndul tinerilor, îmbătrânirea
activă a populației şi solidaritatea între generaţii.
- Mulţi care pleacă la muncă în străinătate, pînă la urmă, sînt
înşelaţi şi chiar nu au cui să se adreseze, nici în ţară, nici în afară.
- Din păcate acest fenomen este larg răspîndit şi asta
pentru că oamenii,
deseori, impuşi de circumstanţe, nu ţin cont de procedurile legale la angajare. Iată de ce Ministerul Muncii Protecţiei
Sociale şi Familiei a elaborat modificări la Legea nr. 180 cu privire la migrația de muncă, lege
care urmează să asigure protecţia juridică/legală persoanelor aflate în
căutarea unui loc de muncă, de ofertele înşelătoare sau de eventualele
încălcări ale drepturilor lor. Ideia
este următoarea - agențiile private vor încheia acorduri de colaborare doar cu
angajatorii din străinătate autorizați de către organele competente ale
statului de destinație să angajeze lucrători străini. Şi actuala legislaţie permite
semnarea acordurilor cu agenții/intermediarii străini, numai că, în realitate
persoana care este în căutarea unui loc de muncă, pleacă din țară mai mult în
baza unei promisiuni precum că la faţa locului va obține un contract individual
de muncă. Promisiunea verbală însă, nu totdeauna este şi garanţie legală. Vrem
să responsabilizăm actorii contractului de muncă. De curînd am avut o întîlnire
destul de productivă cu reprezentanţii Oficiului Francez pentru Imigrație și
Integrare (OFII). Partea franceză
este deschisă pentru inițierea consultărilor în vederea semnării proiectului de
Acord cadru de Parteneriat între Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de
Muncă și Oficiul Francez pentru Imigrație și Integrare. Acest Acord va include şi
cooperarea între instituții în vederea reîntegrării sociale a cetățenilor
Republicii Moldova reveniți din Franța. Astfel, aceștea vor beneficia de
ajutoare materiale și financiare, cît și sprijin pentru înființarea unei
întreprinderi în Republica Moldova. Să
fim înţeleşi corect, nu vrem să lansăm populisme şi poveşti lacrimogene cu
revenirea cetăţenilor noştri acasă, vrem să asigurăm un mecanism eficient de
reintegrare a tinerilor pe piața internă a muncii
- Care sînt modificările și completările la Legea ajutorului social?
- Legea ajutorului social rămîne în vigoare, cu cele două componente de
bază – ajutorul social şi ajutorul pentru perioada rece a anului. Doar că, în
scopul susținerii familiilor defavorizate, dar și a eficientizării mecanismului
de implementare a Programului de ajutor social, am iniţiat o serie de
modificări și completări care presupun, de exemplu indexarea anuală, de la 1
aprilie, a Venitului lunar minim garantat (ceea ce constituie un fapt logic și
iminent, condiționat de consecințele indexării anuale a pensiilor și
indemnizațiilor), reieşind din creşterea anuală a indicelui preţurilor de
consum pentru anul precedent. Totodată, vrem să introducem răspunderea disciplinară,
civilă sau chiar contravențională, pentru încălcarea termenelor de luare a
deciziei la acordarea ajutorului social. În această ordine de idei, a fost
elaborat cadrul normativ privind consolidarea mecanismului de inspecție și
control de stat în domeniul asistenței sociale. În realitate, sîntem prinşi
între două situaţii problematice. Pe de o parte vrem să debirocratizăm, adica
să facilităm procesul de accesare a ajutorului social, ca să nu fie nevoie de
kilograme de hîrtii, iar pe de altă parte, şi asta o cere legea, să respectăm
cu stricteţe principiul echităţii sociale.
- Majoritatea bugetarilor, în special bugetarii, vor
să ştie cînd ar putea avea loc măriri de salariu.
- Este un interes absolut firesc şi vreau să acecentuez că pachetul de politici
salariale este unul prioritar pentru instutuţia pe care o conduc. Între timp am aprobat noul cuantum minim
garantat majorat al salariului din sectorul real, care, începînd cu 1 mai,
constitue 2100 lei (Hotărîrea Guvernului nr.488 din 20 aprilie 2016 n.r.). De
asemenea, a fost elaborat cadrul juridic de indexare a salariilor angajaţilor
din unităţile bugetare, reieşind din creşterea anuală a indicelui preţurilor de
consum pentru anul precedent. Sîntem în proces de discuţii ca din acestă vară să fie achitat sporul
pentru vechime în muncă pentru profesiile de muncitori.
În vederea sporirii protecţiei sociale a salariaţilor
cu retribuţie mică a fost elaborat un nou mod de stabilire a salariului minim
pe ţară, proiectul respectiv fiind restituit, cu regret, din lipsa mijloacelor
financiare pentru implementare. Zilele acestea Guvernul a aprobat proiectul de lege privind modificarea
legislaţiei în vigoare cu privire la sistemul de salarizare în sectorul
bugetar, prin care salariul cadrelor didactice se va majora, începînd cu 1
septembrie a.c., cu 8,6%,
- Cît de mult am înaintat în vederea implementării
pachetului social al Acordului RM-UE?
- Recent, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și
Familiei în comun cu Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a
organizat ședința ordinară a Comitetului de monitorizare a Declarației comune
privind Parteneriatul de Mobilitate Republica Moldova - Uniunea Europeană. Discuţiile s-au axat pe pregătirea reuniunii
în format extins a Platformei locale de cooperare a Parteneriatului de
Mobilitate RM-UE care se va desfășura la
Chișinău în data de 8 iulie 2016. Cu alte cuvinte continuăm pas cu
pas să
implementăm toate prevederile incluse în Acordul RM-UE, pe dimensiunea socială
bineînţeles. Asta
ar însemna că avem în faţă cele 125 de acțiuni din proiectul Planului, structurate
pe 3 compartimente şi axate pe asigurarea condițiilor necesare pentru creșterea
și educația copiilor în mediul familial, prevenirea și combaterea violenței,
neglijării și exploatării copiilor, promovarea practicilor nonviolente în
creșterea și educarea copiilor, concilierea vieții de familie cu activitatea
profesională pentru asigurarea creșterii și dezvoltării armonioase a copilului.
Am spus şi voi repeta ori de cîte
ori va fi nevoie, prin aceste acțiuni, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și
Familiei își propune să stopeze gradual instituționalizarea copiilor cu vîrsta
de 0-3 ani și reducerea continuă a numărului copiilor aflați în îngrijire
rezidențială. Totodată, în vederea prevenirii și combaterii violenței și
exploatării copiilor va fi dezvoltat și implementat Programul Național de
formare a deprinderilor parentale și dezvoltarea capacităților actorilor
comunitari privind indentificarea și asistența cazurilor de violență a copiilor
și oferirea serviciilor adecvate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu