Săptămâna
trecută, într-o postare pe Facebook, secretarul general al Partidului Național
Liberal din România, domnul profesor Radu Carp, nota că vizita domnului
Plahotniuc la Washington este o “recunoaștere a situației de fapt din Moldova,
într-un context regional complicat, cu diversiuni din ce în ce mai frecvente în
Ucraina”. Domnia sa considera că relația Republicii Moldova cu Statele Unite
este una strict bilaterală și că nu mai trece prin București. Domnul Carp
considera această schimbare de paradigmă ca fiind „un eșec al diplomației românești”.
Nu
cred că această schimbare de paradigmă despre care vorbește domnul profesor
Carp ar fi un eșec al diplomației românești, este mai degrabă vorba despre o
înțelegere mai aprofundată a realităților dintre Prut și Nistru, venită din
partea diplomației americane. Interesul
american a dictat ca domnului Plahotniuc să-i fie recunoscută calitatea de
coordonator al jocului politic din Republica Moldova.
Tot
săptămâna trecută, ex-ministrul de externe al României, domnul Bogdan Aurescu a
fost desemnat consilier
al președintelui Klaus Iohannis pe politică externă. Anterior acestei
funcții, domnul Aurescu a fost secretar de stat pentru afaceri strategice al
Ministerului român de Externe, unde, împreună cu domnul Daniel Ioniță,
actualmente nominalizat pentru funcția de ambsador al României la Chișinău, a negociat
parteneriatul strategic româno-american. Tandemul Bogdan Aurescu la Cotroceni
și Daniel Ioniță la Ambasada României de la Chișinău, un duo care a negociat
parteneriatul româno-american, vine să consolideze relația privilegiată a
României cu Republica Moldova și va oferi un plus de valoare. A nu se uita că, România
este unul din promotorii de bază a intereselor Statelor Unite şi NATO în
regiune, deci cei doi diplomați vor pune accentul și pe ancorarea Moldovei în
spațiul euroatlantic. Într-o expunere publică, domnul Ioniță afirma că își
dorește să fixeze Moldova, „politic, strategic şi fizic”, în spaţiul european
şi euroatlantic.
Că
Moldova pășește încet, dar ferm, spre dezvoltarea unui parteneriat cu Statele
Unite, s-a văzut în martie 2014, atunci când, la întrevederea domnul Iurie
Leancă, pe atunci premierul Republicii Moldova, cu vicepreședintele american
Joe Biden, s-a alăturat pe neașteptate și președintele Barack Obama.
Președintele american a spus atunci că, „SUA susțin enorm parcursul european al
Republicii Moldova, înțelegem că acest drum nu este unul ușor, susținem
integritatea teritorială și suveranitatea Republicii Moldova. Inima mea
este cu voi, sprijinul meu este cu voi si vreau să vă văd reușind”, a declarat
Barack Obama.
La doi ani distanță, adjunctul
domnului John Kerry, Secretarul de Stat al SUA, domnul Antony Blinken a lăudat
guvernul moldovean pentru eforturile reformiste pe care le face. Domnul Blinken a spus
duminică, 8 mai 2016, într-o conferință de presă desfășurată la București că,
"este foarte pozitiv să vedem eforturile îndreptate spre reformă pe care le
face guvernul moldovean" și a adăugat că aceste schimbări vor aduce „stabilitate
și progres real” pentru Moldova. Domnul Blinken a mai spus că
în discuțiile avute cu oficialii români s-a atins subiectul Moldova și a
subliniat că, "susținerea României pentru o Moldovă puternică,
independentă și orientată spre Europa este esențială".
Domnul
Blinken știe ce spune. Poate relația Moldovei cu Statele Unite ale Americii nu
mai trece prin București, dar asistența, inclusiv financiară, pe care statul
român o oferă Chișinăului sunt priorități exclusive ale acțiunii externe a
României. Domnul Ioniță declara într-un interviu recent că pentru reconectarea
– strategică, politică și fizică – a Moldovei la spațiul european este
nevoie de consolidarea tendințelor spre stabilitate și predictibilitate ale
Moldovei. Așadar ajutorul, care nu e numai financiar, vine să contribue la
stabilitatea și predictibilitatea instituțiilor moldovene. Ceea ce înseamnă că
stabilizarea politică și financiară a Republicii Moldova și menținerea ei în
spațiul european și euroatlantic este o necesitate a politicilor de securitate
românești.
Afirmația
se bazează pe documentele Strategiei de Apărare a statului român în care se vorbește
despre politici de securitate extinse, deci includ și vecinul de la est al
României – Moldova. În document se arată că principali piloni ai politicilor de
securitate ale României sunt apartenența la NATO și la UE, dar și parteneriatul
strategic româno-american. De asta, Moldova este o prioritate nu numai a politicii
externe românești dar și a securității ei. Privită din perspectiva anticipării
unor eventuale riscuri de securitate venite din spațiul pruto-nistrean,
tematica moldovenească a fost necesară și firească, de asta a fost abordată la
întâlnirile pe care domnul Blinken le-a avut cu președintele Iohannis ori cu
premierul Cioloș.
Amintesc
că vizita adjunctului Secretarului de Stat american, domnul Kerry, face
parte dintr-un turneu european care are drept principal scop pregătirea Summit-ului
NATO care va avea loc în luna iulie în Polonia.
Recapitulăm. Politicile de apărare și
securitate ale statului român, politici puternic conectate la NATO, presupun
consolidarea capacităților de stabilitate și predictibilitate ale instituțiilor
statale moldovenești. Cine poate face așa ceva? Președintele Timofti? Domnul
Valeriu Streleț? Domnul Andrei Năstase? Doamna Sandu? Să fim serioși! Știm cu
toții cine este persoana care deține în mod real pârghiile puterii în Republica
Moldova.
Recunoașterea calității asumate de către domnul
Plahotniuc, cea de coordonator al jocului politic din Republica Moldova,
înseamnă de fapt o recunoaștere indirectă a faptului că doar domnia sa este cel
care deține resursele necesare pentru a menține, în proxima vecinătate a
Uniunii Europene și a NATO, o Moldovă stabilă și predictibilă. Adică, ceea ce vrea acum România și Statele Unite. Legitimarea politică a
domnului Plahotniuc a fost o necesitate a politicilor de securitate
româno-americane.
FOTO - Mircea Zatușevschi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu