Jurnaliștii
de la Europa Liberă notează că la Conferința internațională pe teme de
securitate de la Munchen între Federația Rusă și Occident a
avut loc un schimb de replici pe un ton foarte ridicat. Rusia s-a
confruntat cu critici severe din partea liderilor occidentali din cauza intervenției
avute în Ucraina și a campaniei de
bombardamente din Siria. Într-un răspuns combativ, la rândul său, premierul rus
Dmitri Medvedev a acuzat Europa și Statele Unite că ar promova o politică
„periculoasă” pentru „stăpânirea” Federației Ruse. Schimbul de replici a avut
loc sîmbătă, 13 februarie 2016, în cea de-a doua zi a conferinței care se ține
anual la München.
Prezent
la această conferință președintele României, domnul Iohannis a spus că statul
român joacă un rol important în arhitectura de securitate a flancului de est al
NATO și că își dorește ca regiunea
Mării Negre să devină o zonă de importanță strategică.
Republica
Moldova face parte din regiunea Mării Negre. Tocmai pentru că este un element
important în ecuația geopolitică a regiunii, în septembrie 2014 Moldova a fost
inclusă în programul NATO de Consolidare a Capacităților ei de Apărare. Este
vorba de consilierea
și asistența experților NATO pentru analiza obiectivelor cheie din domeniul
securității și dezvoltarea instituțiilor existente pentru atingerea acestor
obiective.
În
luna noiembrie 2015, la Chișinău, o
delegație a NATO a discutat cu oficialitățile moldovene programul de
reconstrucție a capacităților de apărare ale statului moldovean.
Că
sistemul de apărare și securitate al Republicii Moldova are găuri și arată ca
un șvaițer nu e un secret pentru nimeni. Că nici în domeniul securității
societale Moldova nu stă bine se vede cu ochiul liber, altfel, spre exemplu,
autoritățile moldovene habar nu au de numărul exact al cetățenilor moldoveni care
luptă în Donbas de partea separațiștilor pro-ruși.
Recent,
într-o conferință de presă, procurorul interimar al municipiului Chișinău, Igor
Popa, a declarat că zeci de cetățeni moldoveni luptă în conflictul armat din
sud-estul Ucrainei. “Sunt
persoane care au aptitudini dezvoltate pentru a participa la aceste lupte”, a adăugat procurorul. El a menționat că unii dintre aceștia
au participat
și la dezordinile care au avut loc în fața Parlamentului Republicii Moldova la
data de 20 ianuarie 2016. La întrebarea ce ține de numărul exact al
moldovenilor care luptă de partea separatiștilor pro-ruși domnul procuror nu a
putut să dea un răspuns exact.
Dacă în
rândul armatei separatiste din Donbas, Lugansk și Donețk există combatanți
moldoveni, înseamnă că pe teritoriul Republicii Moldova există un centru de
recrutare al acestora. Că doar mercenarii moldoveni trebuie să fie recrutați
cumva. Dacă o parte dintre acești combatanți au fost văzuți ca fiind coordonatori
ai atacului protestatarilor asupra Parlamentului, probabil aceștia au primit
această misiune. Cine le-a dat-o? Armata separatistă din Donbas, Lugansk,
Donețk ? Mira-m-aș. Altcineva? Cine este acest cineva? La asemenea întrebări,
de obicei răspund serviciile de inteligență.
Joi,
11 februarie 2016, secretarul Consiliului Suprem de Securitate al Republicii
Moldova, domnul Alexei Barbăneagră a declarat că „Serviciul de Informații și
Securitate al Republicii Moldova nu are pârghii pentru a reacționa prompt la
amenințările și riscurile de securitate. Și dacă este lipsit de pârghii se
poate concluziona că este într-o mare măsură ineficient”, a concluzionat domnul
Barbăneagră. Afirmația secretarului Consiliului Suprem de Securitate a fost
făcută în cadrul dezbaterilor publice cu privire la noua Strategie a Securității Naționale a Republicii
Moldova. Elaborarea Strategiei de Securitate face parte din programul de Consolidare a
Capacității de Apărare a Republicii Moldova. Când
face trimitere la pârghiile pe care nu le are serviciul moldovean de
inteligență, domnul Barbăneagră se referă la dreptul de a efectua măsuri
operative, drept de care a fost lipsit în anul 2005.
În
vara anului 2014, chiar înaintea plecării deputaților în vacanță, Parlamentul
de la Chișinău a votat, în primă lectură, o serie de modificări la legea cu
privire la funcționarea Serviciului de
Informații și Securitate al Republicii Moldova; prin aceste modificări
serviciul inteligent moldovenesc ar fi trebuit să primească atribuții în plus. Nu
a fost să fie așa, cea de a doua lectură a proiectului de lege nu a mai fost
pusă pe ordinea de zi iar deputații au plecat în vacanță.
Scrutinul electoral
din noiembrie 2014 s-a desfășurat, vorba domnului Petru Bogatu “în zângănit de
arme” aproape de gardurile găurite ale Moldovei. Pe parcursul anului 2015
deputații moldoveni nu au revenit asupra acestei legi. Erau ocupați cu
formarea, retransformarea ori deformarea majorităților parlamentare.
Confruntarea
ruso-ucraineană și recesiunea din Federația Rusă și-a pus amprenta negativă și
asupra economiei moldave, iar evaporarea unui miliard din sectorul financiar
bancar a făcut ca locuitorii dintre Prut și Nistru să fie expuși totalmente riscurilor
de securitate economică. Lipsit de mandatul de securitate pe care ar fi trebuit
să îl primească în vara anului 2014, serviciul inteligent moldovenesc a privit
neputincios cum bugetul Republicii Moldova s-a micșorat cu 30 %. Întrebat în
ședința specială a Parlamentului dacă a știut despre ceea ce se întâmplă în
sectorul financiar bancar, directorul SIS, a afirmat că a raportat acest lucru instituțiilor
superioare. Nu a putut lua nici o măsură pentru că nu a avut împuternicirile
legale.
Cine,
în vara anului 2014, s-a temut să ofere mai multă putere celor de la SIS?
Amestecul
de intoleranță socială/politică care există în rândul protestatarilor devine un
câmp de atracție pentru cei care doresc modificarea eșichierului politic
moldovenesc și provocarea haosului. Probabil, mercenarii moldoveni care au
participat la luptele din sud-estul Ucrainei sunt anternați și echipați să facă
asta. Există așadar toate elementele necesare pentru a spune că în Moldova au apărut
mult prea multe riscuri de securitate. În aceste condiții introducerea
mandatului de securitate ar fi putea fi una din măsurile pentru asigurarea
securității statului moldovean.
Duminică,
14 februarie 2016, președintele comisiei parlamentare pentru securitate și
ordine publică, domnul Untilă, a declarat la o emisiune a Prime TV că, în două
luni, deputații ar putea vota patru legi care ar permite creșterea vitezei de
reacție a serviciului de securitate și ar da premise legale pentru efectuarea
tuturor măsurilor privind contracararea activităților extremiste. Este vorba de
acordarea acelui mandat de securitate aprobat în vara anului 2014. Prezent la
aceiași emisiune televizată, consilierul pentru politici de securitate al
primului ministru, ex-președintele comisiei parlamentare pentru securitate și
ordine publică, domnul Mihai Godea, a declarat că există suficientă determinare
din partea executivului moldovean pentru a acorda mandat de reacție serviciului
inteligent moldovenesc.
Acest
mandat de reacție acordat SIS reprezintă acel set de măsuri speciale care ar permite
statului moldovean să desfășoare, în vremuri tulburi, măsuri speciale de
investigații. Adică va crea condiţii optime pentru prevenirea şi combaterea
unor posibile crime îndreptate împotriva
statului. Fostul ministrul moldovean al Justiției, domnul Oleg Efrim, în 2014
concretiza: "În prezent, cele mai
eficiente măsuri speciale de investigații pot fi desfășurate doar în cadrul
unui dosar penal, și doar atunci când a fost deja săvârșită infracțiunea.
Scopul activității SIS este, în primul rând, prevenirea faptelor care pot
prejudicia securitatea statului, anticiparea și contracararea acestora prin
măsuri non-penale. De aici și necesitatea unui asemenea mandat special ".
Nu
obosesc în a spune că, la vremuri de excepție, se impun măsuri de excepție.
Folosit în mod corect, mandatul de securitate acordat serviciului secret
moldovean poate aduce reale beneficii de securitate. SIS-ul devine un serviciu
pro-activ îndreptat spre anticiparea și prevenirea riscurilor de securitate.
Există
temeri? Desigur. Cea mai mare temere vine din presupunerea că, folosite în mod abuziv,
atribuțiile mandatului de securitate ar transforma serviciul inteligent al
statului moldav într-o poliție politică. Tentațiile vor fi uriașe. Tocmai din
acest motiv, controlul civil asupra acestei instituții, iar aici rolul
subcomisiei parlamentare pentru controlul SIS (președintele acestei subcomisii
ar trebui să fie, din oficiu, un reprezentant al opoziției politice
parlamentare), dar și al societății civile și al presei, trebuie să crească. De
asta, înaintea votării în cea de a doua lectură, deputații din opoziție ar
trebui să introducă amendamente legii cu privire la funcționarea Serviciului
Național de Informații ori în legea cu privire la activitatea de
contrainformații. Un paragraf care ar trebui să răspundă la întrebarea, cine-i
controlează pe cei care ne controlează pe noi?
Cine se
teme de reacția rapidă a celor de la SIS? Cei care au ceva de ascuns. Nu cred că politicienii
moldoveni au avea ceva de ascuns. Nici opoziția parlamentară nu ar avea secrete.
Preluarea funcției de președinte al subcomisiei parlamentare pentru controlul
SIS, ar face ca temerile opoziției socialiste potrivit cărora serviciul
s-ar transforma în poliție politică să dispară. Nici jurnaliștii moldoveni nu
au ce ascunde. Au existat voci care au
afirmat, că o parte din jurnaliștii moldoveni, inclusiv semnatarul acestor
rânduri s-ar afla în slujba serviciilor de informații ale statului român, dar
aceste alegații gratuite nu s-au confirmat. Așa că nu văd motivele pentru care societatea
moldovenească ar trebui să se teamă de serviciul inteligent moldovenesc.
În
condițiile în care schimbul de replici dintre ruși și occidentali se face pe un
ton ridicat ce altceva îi mai rămâne Moldovei? Doar să sufle și în iaurt. Iar dacă
va fi, ferească Cel de Sus, ca moldovenii să aibă parte de revoluții impuse ce ar trebui să-i ''salveze'', măcar vor afla din timp.
Dar deunde acest interes sporit pentru promovarea SIS-ului la D. Nichitus ?? Desigur,SIS are nevoe de a fi inputernicit,pentru ai mari eficienta,dar.. dece Nichitus??
RăspundețiȘtergere