
Zilele trecute, liderul Partidului „Platforma
Demnitate și Adevăr”,
Andrei Năstase, a anunțat proteste
masive pentru ziua în care
proiectul de lege privind modificarea sistemului electoral va fi propus spre
votare în cea de-a doua lectură. Andrei
Năstase, a spus, cu
subiect și predicat, că opoziția va recurge “la alte
mijloace”, iar
protestele pașnice „nu vor mai
fi cu putință”. De aici.
Reuniunea
interministerială a Parteneriatului Estic de la Chișinău i-a oferit
posibilitatea primului ministru moldovean, Pavel Filip, să se întâlnească cu Johannes
Hahn, comisarul Uniunii Europene pentru vecinătate. Premierul moldovean l-a anunțat pe oficialul europeană
că semnalele
primite de la oficialii europeni au fost
luate incluse în cea de a doua Foaie de parcurs pentru acțiunile Cabinetului de Miniștrii. De aici.
În replică, Johannes Hahn i-a declarat
șefului guvernului moldovean că Uniunea Europeană va susţine în continuare
parcursul european al Republicii Moldova şi l-a încurajat să continue
implementarea reformelor. De aici.
Documentul la care face trimitere premierul
Filip a fost aprobat anterior în cadrul Consiliului Coaliției majoritare din legislativul moldovean și conține măsuri de reformă în opt domenii cheie: reforma
Administrației Publice, acțiuni de îmbunătățire a sistemului de justiție și de combaterea
corupției, consolidarea drepturilor și libertăți fundamentale, buna guvernanță
în sectorul financiar-bancar, îmbunătățirea climatului investițional și a
mediului de afaceri, măsuri în agricultură și pentru siguranța alimentelor, reforme
în domeniul educației, culturii și științei și programe sociale.
Devine
cât se poate de clar că, cele 100 de milioane de euro, ajutorul financiar
aprobat de Parlamentul European pentru Republica Moldova, reprezintă un sprijin
financiar care îi permite Chișinăului oficial să păstreze direcția sa
occidentală și să facă reformele necesare europenizării Moldovei.
Atenție: noua
foaie de parcurs a Cabinetului de Miniștrii vine după realizarea și
implementarea celei dintâi, pe care premierul Filip a primit-o, în ianuarie
2016, de la fostul premier al României, Dacian Cioloș. Executarea ei a dus la
obținerea de către statul moldovean a împrumutului românesc în valoare de 150
de milioane de euro. Amintesc că, în ianuarie 2016, Dacian Cioloș a înaintat
guvernului Filip o listă de măsuri pe
care guvernul Republicii Moldova trebuia să le execute înainte de a primi de la București prima
tranșă din banii împrumutați. De aici.
Într-un
comentariu video pe Facebook, europarlamentarul român Marian-Jean Marinescu afirmă
că ajutorul financiar acordat Moldovei de către Uniunea Europeană include
condiții care se referă “la respectarea mecanismelor democratice efective, la lupta
împotriva corupției și păstrarea statul de drept”. De aici.
Nici un observator al vieții politice moldovenești nu
a crezut în 2016 că, Guvernul și Parlamentul condus de Partidul Democrat va
îndeplini amplul program de reforme convenit cu partenerii externi (din România
și nu numai). Realizarea, în termen (până la 31 iulie 2016) și
în proporție de 94 la sută, a acestor schimbări i-au permis Cabinetului Filip reluarea
cooperării cu FMI și alți parteneri externi, deci recâștigarea încrederii
partenerilor străini în Republica Moldova.
Noua Foaie de parcurs, reprezintă măsurile pe care Guvernul
și Parlamentul moldovean le vor face până la sfârșitul anului 2017. Aici au
fost incluse reformele asumate prin Acordul de Asociere și prin Acordul cu FMI,
precondițiile pentru accesarea asistenței financiare de 100 de milioane de euro
din partea UE, dar și măsuri și programe promovate de actuala guvernare.
Subliniez,
un element important al procesului de monitorizare al Uniunii Europene, pentru
acordarea ajutorului macro-financiar, îl reprezintă respectarea indicatorilor
de democrație ai statului de drept și cei de garantare a drepturilor omului. Opoziția
extra-parlamentară, Maia Sandu, Andrei Năstase și simpatizanții are, garantat
de Constituția Republicii Moldova, dreptul la întruniri, demonstrații și manifestări
de protest. Sunt indicatori de funcționare a democrației între Prut și Nistru.
Repet, ei vor fi monitorizați de observatorii locali ai UE.
Știu că, de obicei, de la vorbe la fapte, e o cale destul de lungă. Un
lucru nu îl înțeleg – protestele violente, anunțate de către președintele
Partidului Demnitate și Adevăr, reprezintă, sau nu, un indicator al funcționării
și existenței democrației?
Iminența unor manifestări politice violente îl pune pe primul ministru Filip
într-o situație delicată, cea de a face față unei provocări politice care,
foarte posibil, să fie folosită de către inamicii apropierii de UE ai Republicii
Moldova (Federația Rusă) pentru organizarea unor ample tulburări în societate. Pe fundalul unor reforme nepopulare acest lucru este relativ ușor de organizat. Cum ar trebui să reacționeze
autoritățile moldovene atunci când opoziția politică, parlamentară sau nu,
anunță organizarea de proteste violente? Conducerea MAI ar trebui, sau nu, să
se autosesizeze? Care este experiența democrațiilor occidentale în menținerea
sub control a unor atare manifestații?
Cui oare îi folosește o declarație atât de tare, domnule Andrei Năstase?
Nichitus,nu te fa prost ,ca nu esti. Nu inconjurati problema cu sistemul electoral.Despre asta se vorbeste in primul rand si chiar in cercurile europene.Nu va faceti morti in papusoi.
RăspundețiȘtergere