Afirmația
ambasadorului Pettit, că
Moldova nu e România, a stârnit puternice controverse în spațiul public
românesc. Dar, dincolo de acuzele primite de către oficialul american, ori acțiunile de protest ale societății civile (de
la Chișinău sau București), am remarcat afirmațiile ministrului de externe al
României, Lazăr Comănescu, făcute în cadrul reuniunii
informale a miniștrilor de externe din țările OSCE de la Potsdam, Germania: pentru
statul român, soluționarea conflictului transnistrean, cu respectarea
suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova este o
prioritate majoră. Precizarea șefului diplomației române este în
strânsă legătură cu declarațiile ambasadorului american.
Mesajul
ambasadorului Pettit, nu numai că a pus la îndoială faptul că Moldova dintre
Prut și Nistru este România, dar a sugerat că Statele Unite ar fi de acord cu
un statut special pentru regiunea transnistreană. "Moldova nu este
România, Moldova își are propria sa istorie și propriile sale provocari,
printre care este și aceia că Moldova este o țară multietnică cu oameni care
vorbesc limbi diferite și desigur, mai este și problema transnistreană, care
nici macar nu este sub controlul Guvernului central, dar care are nevoie de un
statut special, dar un statut special în cadrul Republicii Moldova", a
subliniat ambasadorul Pettit.
Probabil,
folosită de către oficialii americani, sintagma “statut special” pentru regiunea transnistreană aduce în memorie asocieri
cu planul Kozak de reglementare a conflictului de pe Nistru care prevedea
federalizarea Republicii Moldova. Elaborat în anul 2003, planul Kozak urmărea crearea unei
federații în care regiunea transnistria și regiunea Gagauz - Eri urmau să
obțină statut special în componența Republicii Moldova. Documentul urma să
ofere celor două regiuni dreptul de a
bloca în Parlamentul de la Chișinău proiectele de lege care ar dezavantaja aceste
regiuni, iar garant al respectării prevederilor acestui plan ar fi trebuit să
fie armata rusă, care căpăta dreptul de a staționa în stânga Nistrului încă 20
de ani. În urma unei întâlniri cu ambasadorul de
atunci al Statelor Unite la Chișinău, Pamela Hyde-Smith, președintele Vladimir Voronin a
respins modul federal de rezolvare al problemei nistrene.
În 2016 președinția Organizației pentru
Securitate și Cooperare în Europa a fost preluată de Germania, stat care și-a propus
ca unul dintre obiectivele sale de țară să fie soluționarea conflictului
transnistrean. După o pauză de un an, la Berlin, a fost reluat procesul de
negocieri în formatul de 5+2 pentru soluționarea conflictului.
Aflat în iulie la Chișinău, șeful diplomației germane, Frank-Walter
Steinmeier a atras
atenția că după reluarea negocierilor în formatul 5+2, discuțiile trebuie să ia
calea unor realizări concrete. Pentru început, a spus oficialul german, ar
trebui să fie puse în aplicare
înțelegerile convenite de reprezentanții Chișinăului și Tiraspolului la Berlin,
și anume să fie recunoscute diplomele emise de universitățile din stânga
Nistrului, iar autoturismele cu plăcuțe de înmatriculare eliberate la Tiraspol
să fie admise în traficul internațional.
Declarațiile
oficialului german sunt considerate
de către societatea civilă din Moldova drept presiuni asupra Chișinăului pentru
a accepta condiții unilaterale în procesul de reglementare transnistreană.
Experții moldoveni consideră că recunoașterea diplomelor și a plăcuțelor auto
transnistrene ar reprezenta recunoașterea elementelor de statalitate a regiunii
secesioniste.
Atenționarea
experților moldoveni nu vine pe loc gol. În luna noiembrie 2013, liderul
socialiștilor moldoveni, Igor Dodon a prezentat public conceptul de
federalizare a Republicii Moldova. Potrivit acestuia, Republica Moldova ar
trebui să devină federală, cu regiunea transnistria încorporată ca subiect al viitoarei
federații, statul moldovean va avea o singură limbă oficială - limba
moldovenească, iar limba rusă va fi „limbă de comunicare interetnică”. Potrivit
conceptului „liderii de la Chişinău şi Tiraspol, asistaţi de partenerii noştri
externi”, ar urma să elaboreze în proiectul realizării Moldovei federale.
Care
ar fi motivul pentru care Igor Dodon a adus ideea federală în discursul
public din Republica Moldova? Presa
din Ucraina scrie că ar fi o repeție înaintea federalizării
statului ucrainean. "Federalizarea Republicii Moldova, în caz de succes,
deschide posibilitatea folosirii aceluiași scenariu în cazul Ucrainei. Astfel
Kremlinul va putea influența mai uşor atât Chişinăul, cât şi Kievul. Ideea de
bază stă în subminarea integrității teritoriale, pentru a forța anumite regiuni
să se apropie de Moscova. Cu alte cuvinte, să cumpere nu întreaga ţară, ci
unele regiuni. Cum se spune, cheap but good – mai ieftin, dar mai bine",
scriu jurnaliștii publicaţiei de la Kiev, Deni.
Federalizarea de
tip asimetric, în care
regiunile ar căpăta drept de veto împotriva Chișinăului este una care pune
în dificultate autoritățile statului moldovean și oferă pârghii în plus pentru
ca Moscova să mențină statul moldovean în siajul ei geopolitic. Folosirea de către Igor Dodon a ideei federale
este o demonstrație a faptului că socialiștii ar putea reprezenta vocea Kremlinului
în Moldova. Federalizarea statului moldav pe principiile anunțate de către Igor
Dodon reprezintă o amenințare de securitate și pentru România. O Moldovă
federală ar învecina România cu un stat care s-ar duce către o Uniune Vamală
Rusia-Kazahstan-Belarus. Aici se înscriu precizările făcute
de șeful diplomației române, Lazăr Comănescu.
Singura modalitate de federalizare a
statului moldovean care, probabil, ar putea fi acceptată de oficialii moldoveni
ar fi cea în care centrul (Chișinăul) nu ar fi blocat de ceilalți subiecți.
Probabil un asemenea scenariu de dezvoltare al problemei transnistrene are în
vedere ambasadorul Pettit atunci când se referă la un statut special acordat
regiunii transnistrene în cadrul Republicii Moldova. Dacă oficialii moldoveni
ar admite, după alegerile prezidențiale din 2016, că Republica Moldova ar putea
deveni o federație, atunci ei ar trebui să se asigure că Moscova, prin
intermediul reprezentanților ei de la Tiraspol ori Comrat, nu va putea împiedica
apropierea Chișinăului de Uniunea Europeană. Altfel s-ar confirma afirmațiile
lui Victor Ponta, despre faptul că cei
mari au bătut palma și au luat o decizie privind Moldova în defavoarea
intereselor Republicii Moldova și ale României.
rusia vrea sa fure iar R. Moldova cum a facut acum 70 de ani. R. Moldova va adera la uniunea vamala pentru ca oamenii pro rusia vor fi in majoritate. Ucraina chiar daca se va fedelariza NU va intra in uniunea vamala pentru ca oamenii pro rusia sunt in minoritate. Ucraina poate opri legaturile feroviare si rutiere intre R. Moldova si rusia si moldovenii vor fi nevoiti sa ramana in tara sau sa merga spre ROMANIA, U.E.
RăspundețiȘtergereUcraina va fi obligata de rusia sa intre cu armata in transnistria si sa lipeasca/ataseze aceasta regiune chiar daca vor fi multi morti in cativa ani. Ucraina nu va putea accepta ca rusia cu armata din regiune sa ii fure LITORALUL si Odessa.
Ștergere