Evenimentele
din 7 aprilie 2009 au diferite interpretări, pentru Partidul Comuniștilor din
Republica Moldova ele reprezintă sfârșitul monopolului de putere pe care l-a
avut timp de opt ani, pentru partidele pro-europene reprezintă începutul unei
ascensiuni care a culminat cu semnarea Acordului de Asociere al Republicii
Moldova cu Uniunea Europeană. Pentru institutele de menținere a ordinii
publice, MAI, Procuratură ori SIS, 7 aprilie reprezintă un fiasco – aceste organisme
nu au putut menține ordinea publică iar protestatarii au devastat două simboluri
ale democrației moldovene, instituția parlamentară și cea prezidențială.
Dacă
motivația protestatarilor pentru violență este cât de cât înțeleasă,
comportamentul haotic al instituțiilor de menținere a ordinii publice este mai
puțin descifrat. Nu am pretenția că prin acest text aș reuși să aduc mai multă
lumină referitor la modul în care conducerea MAI din acele zile a știut să facă
față provocărilor venite din partea manifestanților. S-a demonstrat că din
partea comisariatelor de poliție au existat suficiente abuzuri de putere și
violențe fizice la care au fost supuși, noaptea târziu, cei care au
protestat.
Cred
însă că devastarea celor două simboluri ale
democrației moldave putea fi evitată dacă Serviciul de Informații și
Securitate beneficia de împuternicirile pe care le-a avut până în anul 2005. La
data de 7 aprilie 2009 această instituție nu mai avea dreptul de reținere, de anchetă/urmărire
penală ori dreptul de a aplica măsuri operative de prevenire a infracțiunilor
și destabilizărilor. Dacă aceste împuterniciri ar fi existat, cu siguranță, SIS
putea preîntâmpina apariția în masele de protestatari a persoanelor care au
instigat la violență, persoane care așa cum s-a văzut în urma comisiilor de
anchetă a acestor evenimente, au fost relativ puține la număr, dar cu o bună
coordonare din exterior. Scopul lor a fost bine executat – instigarea tinerilor
la violență, provocarea abuzului agresiv de putere din partea polițiștilor, distrugerea
instituțiilor simbol ale democrației. S-a urmărit însă altceva - provocarea alegerilor
anticipate. Toate aceste obiective au fost atinse.
Tinerii
protestatari s-au bucurat: comuniștii
moldoveni au pierdut monopolul de putere. Cetățenii moldoveni au plătit
indirect pentru ca cele două clădiri, a Parlamentului și a Președinției Republicii
Moldova să fie restaurate. Pe 7 aprilie
2009 au existat victime. Și părinți moldoveni nefericiți.
La
finele anului 2014 s-a aflat că din sistemul financiar bancar al Republicii
Moldova a dispărut un miliard de dolari. Pentru recuperarea acestei sume Banca
Națională și Ministerul Finanțelor au semnat un memorandum pentru emiterea unor
valori mobiliare de stat. Se pare că începând cu 1 aprilie, cetățenii moldoveni
vor cotiza pentru recuperarea acestui miliard inclusiv prin impunerea unor
poveri fiscale mai severe stabilite deja de Guvern.
În
cadrul unei ședințe de bilanț a activității Serviciului de Informații și
Securitate, directorul instituției, domnul Mihai Balan, a declarat că a
informat conducerea statului despre problemele existente în cadrul băncilor
lichidate. „La subiect au fost sesizate şi informate organele de anchetă
(Procuratura Generală, Centrul Naţional Anticorupţie), precum şi alte
autorităţi nu doar cu anunţarea şi caracterizarea riscurilor de securitate, dar
cu solicitarea expresă de a întreprinde acţiuni de contracarare a fenomenelor
negative din sistemul bancar, inclusiv de recuperare a resurselor financiare”,
susține SIS.
Guvernul
condus de Iurie Leancă nu a luat măsuri pentru stoparea acțiunilor de
devalizare a celor trei bănci nu au fost luate.
Domnul
Mihai Balan afirmă că în anul 2015 Moldova s-a confruntat cu numeroase pericole
atât din interiorul țării, cât și din exterior. Printre cele mai relevante
ameninţări s-au numărat criza financiar-bancară, consecinţele climatului
subversiv generat de regimul separatist din zona transnistreană,acţiunile
subversive ale serviciilor speciale străine, corupţia, situaţia de insecuritate
din regiune (conflictul din estul Ucrainei), crima organizată transfrontalieră,
contrabanda şi terorismul internaţional.
Șeful
SIS afirmă că pentru a răspunde prompt provocărilor de securitate la adresa
statului moldovean este necesară adoptarea unui nou set de legi pentru
activitatea și reformarea serviciului pe care îl conduce. În acest context,
domnia sa susține că SIS activează în baza unor legi, care nu mai sunt actuale
și că lipsa unor unor împuterniciri mai mari este posibil ca în funcții publice să
fie promovați funcționari conectați la lumea interlopă. Domnul Balan a
precizat că în procesul de verificare a titularilor și a candidaților la
funcții publice au fost identificate mai multe cazuri de promovări şi
confirmări în funcţie a unor persoane afiliate, compromise şi „convenabile”
unor grupuri de interese, dar și a unor persoane apropiate lumii interlope.
Fără a da vreun nume, șeful instituției
abilitate să verifice candidații la funcții publice în mai multe instituții de
stat, a spus că au fost atestate cazuri când rapoartele SIS indicau că există
informaţii şi materiale ce atestă factori de risc în activitatea titularilor
verificaţi, însă răspunsurile parvenite de la instituțiile care au solicitat
efectuarea verificărilor stipulau despre lipsa unor asemenea date.
Că serviciile își doresc mai multă
putere este știut. În noul program de reformare al SIS se regăseşte inclusiv proiectul de lege privind instituirea mandatul
de securitate, votat în anul 2014 în primă lectură. Dacă va fi aprobat setul de
legi privind reformarea sa, serviciul de intelligence moldovean va putea reţine
persoane bănuite de terorism şi colecta informaţii despre posibile evenimente
sau acţiuni ce pun în pericol securitatea statului, fără a fi iniţiat un dosar
penal, aşa cum era până acum, dar în baza unui mandat de securitate eliberat de
un judecător de la Curtea de Apel, la demersul motivat al procurorului.
În 2014, anul în care s-a efectuat
devalizarea băncilor moldovenești, mai mulţi deputaţi moldoveni declarau că
prin acordarea mai multor împuterniciri către SIS s-ar dori o revenire la
practicile KGB și apariția unei noi „poliții politice”. Dacă deputați respectivi
erau la curent cu furturile din sectorul bancar moldovenesc, și există
probabilitatea ca unii dintre aceștia să fi fost, cu siguranță nu și-au dorit
ca serviciul de intellegence moldovenesc să aibă un mandat de securitate, de
asta au preferat să arunce publicului o sperietoarea numită KGB. Dar vremea poliției politice a trecut.
Sunt convins că există suficiente măsuri democratice pentru controlul legal al acestei secrete instituții. Acordarea unui mandat de securitate noii instituții moldovene de intelligence ar face
imposibilă orice intenții de devastare a instituțiilor democratice din Moldova.
Un mandat de securitate ar face imposibilă dispariția unui miliard de dolari
din băncile moldovene.
FOTO - Maestrul fotograf Andrei Mardari
Dle Nichitus, e mai mult decat caraghios comentariul dle. Daca ati dorit sa sustineti SIS-ul trebuia sa mai schimbati ceva in textul propus de ei. In consecinta, v-ati compromis personal si serviciilor ati facut o defavoare. Paralela evenimentelor din 7 aprilie cu argumentarea ^mandatului de securitate pentru SIS^ e proasta de tot. Ridicole sunt afirmatiile ca *la 7 aprilie SIS-ul nu avea drepturi de a aplicaa masuri operative de prevenire a infractiunilor*, *daca aceste imputerniciri ar fi existat SIS-ul putea preintimpina*, *acordarea unui mandat de securitate noii institutii de intelligence ar face IMPOSIBILA orice intentii de devastare a institutiilor democratice din Moldova*, *un mandat de securitate ar face imposibila disparitia unui miliard de dolari din bancile moldovene*,etc. Nu doresc sa le numesc aberatii din respect catre Dvs, dar e nasol de tot. SIS-ul are nevoie sa fie o institutie puternica, avand si capacitatile operationale eficiente. Dar prioritar e ca in aceasta institutie sa activeze patrioti si profesionisti, iar conducerea sa fie numita din aceste persoane selecte, cu merite, fara origini si influente politice. La 7 aprilie 2009 SIS-ul a folosit din plin, in mod masiv, ilegal si abuziv, beneficiile ravnitului mandat de securitate si care este rezultatul ?! Cine l-a folosi si impotriva cui ? Evident - partidul de guvernamant impotriva opozitiei. Aplicarea acestui instrument a fost ilegala, acum o legalizam prin *mandatul de securitate*. Dar cine va controla legalitatea aplicarii acestui mandat de catre *nepotii lui Beria*,jumate din ei fara studii juridice si dornici de a obtine informatii doar din interceptari telefonice fara lucru operativ in teren , fara relatiile cu oamenii ?!
RăspundețiȘtergereDe ce dupa 2009 au plecat din SIS colaboratorii cu studii europene, de ce serviciile speciale straine au transformat Moldova in colonie zomband populatia si strangulat economia, de ce generalii si coloneii se plodesc din servilism politic, depasind cu mul numarul efreitorilor, de ce SIS-ul vrea ghiliotina daca a uitat, sau nu stie cum sa foloseasca cutitul si furculita ?! Alta e problema, dle colonel\efreitor Nichitus. Sunt gata sa o discutam, sa gasim solutia, cu cei care stiu, vor si merita, dar cui trebuie ? Suntem intr-o morga mai mare ca spitalul. DOAR Unirea poate aduce oameni patrioti si inteligenti la putere. Genofondul nostru, amestecat cu putregaiul celor care au zamislit aiurea, pe aici, a luat-o razna catre civilizatii medievale.
RăspundețiȘtergere