Vicepreședintele
PLDM, Vadim Pistrinciuc comentează recentele modificări aduse legii
audiovizualului și afirmă că această reglementare, „în loc să introducă
mecanisme clare pentru securizarea spațiului informațional moldav, legiferează propaganda, creează impedimente pentru filialele
tv-urilor românești de la noi și televiziunilor locale. Sub pretextul
introducerii "produsului local în prime time" - propaganda doar se
va muta cu ora. (…). Aceste modificări în final sunt o simplă și banală șmecherie,
ele nu vor limita propaganda, dar vor lovi in libertatea mass media (ce a
ramas).” De aici.
Domnul Pistrinciuc ori a fost informat greșit
ori logica domniei sale calcă strâmb și prin popușoaie. Introducerea produsului media local în orele de prime time înseamnă
exact reducerea accesului propagandei ruse la telespectator. De ce? Pentru că
televiziunile moldovene (care retransmit programe tv din Federația Rusă și nu numai ) vor fi
obligate, prin lege, să transmită în orele de vârf un produs media autohton.
Modificările, despre care vicepreședintele PLDM spune că ar fi “simple și banale șmecherii” îi vor obliga pe proprietarii de licențe de televiziune
să ofere locuri de muncă jurnaliștilor moldoveni, operatorilor și regizorilor
tv. De ce? Pentru că un produs media autohton costă, iar pentru realizarea
lui ai nevoie de oameni calificați!
Ridicatele
costuri ale produselor mediatice autohtone sunt cele care au făcut ca, în 2015, Chiril Lucinschi, pe atunci președinte al Comisiei parlamentare pentru
cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, să
se opună votării, în a doua lectură a legii audiovizualului în redacția făcută de deputatul PDM Sergiu
Sârbu. Amintesc că fostul deputat Lucinschi era membru al PLDM și proprietar al
holdingului Analitic Media Grup, care deținea posturile TV 7 și TNT Bravo.
Domnul Lucinschi s-a opus legii care reglementa propaganda datorită prevederilor conținute în ea: obligativitatea realizării produselor media autohtone. Proprietarul Analitic
Media Grup a susținut anterior că, datorită costurilor ridicate
de producție este dificil să faci televiziune în Republica Moldova. De aici.
Televiziunea
necesită mulți bani. Pentru realizarea unui produs media care să atragă
telespectatorul este nevoie de foarte mulți bani. Raportul dintre cheltuielile
necesare pentru realizarea unui produs propriu și cele pentru retransmiterea
unor programe realizate în Federația Rusă (ori în altă parte) este favorabil ultimei opțiuni – este
mai rentabil financiar să retransmiți produsul altuia decât să îl faci pe al tău! Acesta este
motivul pentru care, în 2015, Chiril Lucinschi a făcut discret lobby pentru ca legea
audiovizualului (varianta Sergiu Sârbu) să nu fie votată – obligativitatea
realizării unor emisiuni de televiziune autohtone impune proprietarilor
cheltuieli. Nu m-aș mira dacă în timp se va afla că domnul Chiril Lucinschi făcea acest lobby în numele a mai multor proprietari de licențe de televiziune.
Niciodată proprietarul Analitic Media Grup, Chiril Lucinschi, nu a fost darnic cu jurnaliștii. În decembrie 2016, presa
moldoveană relata despre faptul că salariații Analitic Media Grup aveau mai
multe luni rămase fără salariu. De aici.
În același
timp, anchete jurnalistice stabileau faptul că Analitic Media Grup ar fi primit de la
Veaceslav Platon 440.100 USD, echivalentul a 8,84 milioane de lei. Banii
au fost transferați prin scheme offshore. De aici.
Milioanele
lui Platon au fost folosite pentru realizarea unor emisiuni ca „Interpol”, „Candidat”,
„Politica” moderate de Natalia Morari și
a emisiunii „Dom Președinte”, prezentată de Igor Boțan. Toate aceste emisiuni au
conținut elemente de propagandă.
Raportul
prezentat de către API este corect – da, în Moldova există propagandă. (Natalia
Morari este proprietara unui restaurant care tot propaganda se numește de gustibus, non disputandum.) Dar sunt ferm convins că, odată aplicată, legea audiovizualului va reduce din efectele
acestei zombificări televizate.
Așa că, logica
domniei voastre, domnule Pistrinciuc, este greșită. Modificările recente aduse
legii audiovizualului nu vor lovi în libertatea de expresie ci îi vor obliga pe
proprietarii instituțiilor audiovizualului din Republica Moldova să ofere
locuri de muncă jurnaliștilor, operatorilor și regizorilor tv. Exact ceea ce Chiril
Lucinschi nu ar fi dorit să se întâmple!
FOTO
Proprietara restaurantului Propaganda, Natalia Morari, alături de proprietarul Analitic Media Grup, Chiril Lucinschi (fost deputat PLDM, fost proprietar al TV 7, fost președinte al Comisiei parlamentare pentru mass media)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu