Dacă
l-aș fi votat pe președintele Igor Dodon aș fi fost mulțumit de gesturile lui:
a anunțat intenția de a organiza un referendum privind anularea legii cu privire
la datoria publică și a spus că își dorește referendum pentru extinderea
puterilor pentru de a dizolva Parlamentul. Bravo, aș fi zis, promisiunile din
campanie sunt respectate!
Doar
că nu l-am votat pe domnul Dodon. Și
pentru că e așa, îmi aduc aminte de un alt angajament făcut de domnia sa, cel
în care spune că va fi președintele tuturor cetățenilor, inclusiv al celor care
nu l-au ales.
Nu
știu dacă Președintele este cuprins dilema: să fie doar
președintele socialiștilor ori să depășească această condiție pentru a ajunge președintele
tuturor cetățenilor ?
Observ
însă că anunțurile făcute în ultima vreme, demonstrează că nu a uitat
promisiunile făcute în timpul campaniei electorale. Această retorică antiguvernare
consolidează electoratul Partidului Socialiștilor și îl plasează într-o poziție
favorabilă pentru viitoarele alegeri
parlamentare din 2018. Exact ceea ce așteptau alegătorii Președintelui!
Dar domnul Dodon știe că o confruntare
a PSRM, în frunte cu instituția
prezidențială, cu majoritatea parlamentară și Cabinetul Filip poate da naștere
unui lung război de uzură între instituțiile statului moldovean, iar asta va
prelungi perioada de instabilitate politică.
În același timp, domnul Dodon știe că,
potrivit legii, este obligat să aibă o relație bună cu executivul și legislativul
de la Chișinău. Exact ce a promis celor care nu l-au votat! Dacă acest angajament va fi respectat, vor exista
beneficii - doar că ele nu vor aparține Partidului Socialiștilor, ci vor
aparține tuturor moldovenilor, indiferent de culoarea lor politică. Beneficile
vor fi semnificative.
Zilele
trecute, purtătorul de cuvânt al Președintelui, domnul Ceban a declarat că,
„sub aspect juridic, președintele Dodon este persoana cu cea mai mare
legitimitate în stat”. „Să nu încercăm
să limităm atribuţiile preşedintelui, vorbim de legitimitate, de mandatul său
și promisiunile sale. A fost ales pentru a aplica programul electoral prezentat
cetățenilor”, a subliniat domnia sa. Purtătorul
de cuvânt a Președintelui a sugerat că, dacă majoritatea parlamentară va
continua să reducă competențele președintelui Dodon, „s-ar putea ajunge la tensionări”.
De
aici.
Prezent la
aceiași manifestare, domnul Maxim Lebedinschi, consilier prezidenţial în
domeniul juridic şi al relaţiilor instituţionale, reprezentant al Preşedintelui
Republicii Moldova în relaţiile cu Parlamentul şi Guvernul, a declarat că, “între
instituţia guvernamentală şi instituţia prezidenţială trebuie să fie găsit un
consens, pentru soluționarea problemelor apărute după alegerile prezidențiale”.
Potrivit domniei sale, instituția prezidențială
nu îşi doreşte să intre în conflict cu celelalte instituţii ale
statului, vrea conlucrare şi colaborare prin consens. Consilierul prezidențial a menționat, referindu-se la
cele trei puteri existente în stat că rolul şeful statului este cel de moderator
între ele. De
aici.
Declarațiile
domnului Ceban, potrivit cărora domnul Dodon este persoana cu cea mai mare
legitimitate în stat, pleacă probabil de la ideea că, ales fiind prin vot
direct, domnul Dodon este suveranul statului moldovean. Raționamentul logic e
simplu, odată ce suveranitatea în statul moldovean aparține cetățeanului, Președintele,
ales fiind de către cetățeni, este reprezentantul lor, legitim purtător de suveranitate
a statului.
La o
primă vedere, ar fi corect. Doar că nu e așa. Explic.
În
anul 2000, atunci când prin votul deputaților Constituția Republicii Moldova a
fost modificată, nu s-a schimbat doar procedura de alegere a șefului statului,
ci și o serie de atribuții pe care acesta le avea. Deputații au redus atunci
din puterile deținute de președinte. Este adevărat că, în 4 martie 2016, Curtea
Constituțională a stabilit neconstituționalitatea deciziei din anul 2000, dar Înalții Judecători nu au spus
nimic cu privire la competențele instituției prezidențiale. Asta înseamnă că
modificările făcute în anul 2000, prin care deputații au redus și competențele
instituției prezidențiale, au rămas valabile.
În
momentul în care domnul Dodon a anunțat că va participa la competiția
prezidențială a știut că instituția prezidențială nu dispune de foarte multe
pârghii de exercitare a puterii. Probabil a considerat că, ar fi ca în Armata
Sovietică, unde funcția, doboră gradul. Nu e chiar așa. Doamna Rodica Secrieru,
secretar general al Curţii Constituţionale a Republicii Moldova a spus-o clar:
„Atribuțiile președintelui sunt
aceleași, (ca cele modificate de
parlamentari în anul 2000 n.r. ) s-a schimbat doar procedura de alegere a
Președintelui. Poporul este reprezentat de Parlament, nu de către Președinte”. De
aici.
În
anul 2000 majoritatea deputaților moldoveni au decis să reducă din puterile
deținute de către Președinția Republicii Moldova, locatar al căreia era domnul
Petru Lucinschi. Deputații moldoveni și-au dat seama că pârghiile puterii nu
trebuie să fie concentrate în mâinile unei singure persoane. Deocamdată, principiul politic decis atunci,
a fost respectat.
Afirmațiile domnului Lebedinschi, că
instituția prezidențială nu vrea să intre în conflict cu alte instituții ale
statului moldovean, spun exact ceea ce ar vrea să audă urechile celor care nu
l-au votat pe domnul Dodon. Probabil Parlamentul, dar și cetățenii, ar fi tentați
să îl creadă. Doar că, angajamentele pe care președintele
Dodon le-a făcut la Moscova, în fața președintelui Federației Ruse, nu sunt
simple. Ele presupun tocmai o concentrare a pârghiilor de putere în mâinile
domnului Dodon. Pentru a își îndeplini promisiune făcute președintelui Putin,
Președintele Dodon are nevoie de puteri executive mai mari.
Cui
ar trebui să dea crezare Partidul Democrat din Moldova, declarațiilor corecte
politic, făcute de domnul Lebedinschi ori declarațiilor pe care domnul Dodon
le-a făcut în fața lui Putin?
Afirmația
făcută de domnul Lebedinschi potrivit căreia Președinția,
Parlamentul și Guvernul ar trebuie să găsească consens, pentru soluționarea
problemelor apărute după alegerile prezidențiale, pare a fi una de compromis. Se
dorește cu adevărat găsirea unui compormis ori domnul Dodon vrea să câștige
timp?
Declarațiile
Președintelui, atât cele de la Moscova, cât și cele transmise de consilierul
domniei sale, vor trebui discutate în prima ședință a legislativului moldovean.
Acolo se va observa cât de dispuși la concesii sunt deputații Partidului
Socialiștilor. Nu știu cât de sinceri sunt domniile lor, știu însă că, o pace
este mai bună decât un război.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu