Presa
de la Chișinău scrie că, președintele ales al Republicii Moldova, Igor Dodon, a
preferat pe 1 decembrie, Ziua Națională a României, să meargă la un concert
susținut de o interpretă din Federația Rusă, în loc să dea curs invitației la
recepția oferită de Ambasada României în Republica Moldova. Ziariștii moldoveni
afirmă că, prin lipsa lui de la recepția oficială oferită de ambasadorul român,
președintele ales ar fi dat dovadă de lipsă de tact diplomatic, deoarece domnul
Dodon a promis relaţii bune cu statele Uniunii Europene, inclusiv cu România. De
aici.
Nu
cred că, pentru lipsa lui Dodon de la recepția oficială, ambasadorul României
la Chișinău are motiv serios de supărare: Igor Dodon este doar președintele
ales, el încă nu a fost investit. Domnul Dodon, ca și întreg corpul diplomatic
acreditat la Chișinău, își dă seama de acest lucru. Așa că, acuzațiile la
adresa lui îmi par înainte de vreme.
Nici
președintele Klaus Iohannis nu a dat semne că ar fi extrem de supărat că
cetățenii moldoveni l-au preferat pe Dodon în detrimentul Maiei Sandu. De ce ar
face-o? Moldovenii dintre Prut și Nistru, și nu cetățenii României, poartă
responsabilitatea alegerii lor. La conferința de presă care a urmat ședinței
CSAT, președintele statului român a lăsat să se înțeleagă că, indiferent de
cine se află în fruntea statului moldovean, obiectivul strategic al României
este integrarea europeană a Republicii Moldova. De
aici.
Sunt sigur
că planul de acțiune al României ține cont de realitățile actuale din contextul
politic european, de rezulatatele alegerilor prezidențiale moldovenești și de
menținerea stabilității politice actuale existente în Moldova. Iohannis a
declarat că pentru implementarea planului va crea un grup de lucru
interinstituțional în care vor fi incluși reprezentanți ai MAE, SIE, SRI și ai Palatului Cotroceni.
Grupul
de lucru va fi creat până sau după alegerile parlamentare din 11 decembrie? Ce
se va întâmpla dacă viitorul locatar al Palatului Victoria, probabil un
expenent PSD/ALDE, va dori să aibă și el un cuvânt de spus la alcătuirea
componenței nominale a acestui grup? Nu cred că președintele României ar avea
de ce să se împotrivească unei atare doleanțe
a viitorului premier al României. Atât timp cât nu știm numele viitorului prim
ministru de la București, strategiile Palatului Cotroceni destinate Republicii
Moldova trebuie privite cu circumspecție.
Prudență
de care a dat dovadă domnul Dodon. Până la punerea în aplicare a planurilor
românești pentru Moldova va mai dura un pic. În schimb, se știe că, după investire,
președintele Dodon va face prima sa vizită oficială la Moscova, unde se va
întâlni cu președintele Putin. Ziariștii afirmă că există toate șansele ca, în
cadrul acestei vizite, embargoul rușilor la produsele agricole moldovenești să
fie anulat. De
aici.
Declarațiile
jurnaliștilor se bazează pe rezultatul ședinței Comisiei moldo-ruse de
cooperare economică care au avut loc la
sfârșitul lunii noiembrie la Moscova. În cadrul conferinței de presă care a
urmat acestei ședințe, vicepremierul rus Dimitri Rogozin a spus că este mulțumit
de consensul la care s-a ajuns și că domnul Dodon este așteptat la Moscova.
Rogozin a subliniat că vizita va constitui un motiv important pentru
continuarea dialogului. Oficialul rus a spus că o parte din subiecte au fost
amânate intenționat, pentru a fi discutate cu președintele Republicii Moldova.
În cadrul întâlnirii Putin-Dodon vor fi abordate chestiuni care țin de
ridicarea embargoului rusesc și cele care țin de amnistierii migranților
moldoveni, care au încălcat regimul de ședere în Federația Rusă. De
aici.
Domnul Dodon știe că pe Putin nu îl
costă nimic să ridice embargoul rus la adresa produselor moldovenești. Pentru uriașa
piață de desfacere din Federația Rusă, cantitatea totală a acestor produse nu
reprezintă un pericol. Dar bunavoința lui Putin față de Republica Moldova, are
un preț. Probabil, neprezentarea lui Dodon la recepția oferită de Ambasada
României face parte din acest preț.
Dacă vicepremierul moldovean Octavian
Calmâc a găsit un consens cu Dimitri Rogozin și rezultatele de la Moscova sunt relativ
pozitive pentru Chișinău, același lucru îl putem spune și despre rezultatele
vizitei la Bruxelles a premierului Pavel Filip.
Bilanțul
acestei vizite ține de recâștigarea încrederii în Moldova. Altfel cum putem
interpreta faptul că statul moldovean primește 45
de milioane de euro suport bugetar rapid? Dacă la începutul anului premierul Filip avea
parte la Bruxelles doar de priviri neîncrezătoare iată că acum domnia sa aduce
de acolo alte 100 de milioane de euro asistență macrofinanciară. Probabil este
vorba de faptul că Foaia de Parcurs primită la începutul lui 2016 a fost
îndeplinită și de semnarea noului Acord cu FMI-ul, dar și de faptul că, vor
unii sau nu, membrii coaliției majoritare parlamentare au demonstrat suficient
curaj pentru a susține reformele.
Unii comentatori politici bucureșteni, atunci când vorbesc
despre ceea ce se întâmplă între Prut și Nistru, spun că politicienii de la Chișinău
sunt duplicitari și că nu poți să fii în aceiași barcă și cu Moscova și cu
Bruxelles-ul. Puțini sunt comentatorii de la București care au locuit zi de zi
în Moldova. De asta, concluzia lor este falsă. Nu este vorba de duplicitate ci de
negociere, pierderi calculate și consens. Continuarea existenței unui stat pe
teritoriul căruia se află o falie civilizațională poate avea loc doar prin
tratative. Politica multivectorială pe care, de vreo 25 de ani, politicienii
moldoveni o pun în aplicare este cea a supraviețuirii. Observăm că încă dă
rezultate.
creșterea exporturilor spre Rusia va fi nesemnificativa dar va implica costuri politice negative mult mai semnificative ... citeva sute de tone de fructe si legume exportate in plus pe piață rusa nu inseamna lucru mare nici pentru o tara săracă ca Moldova . aceste produse se exporta la preturi mici si nu au cum sa salte in mod vizibil exportul moldovenesc .
RăspundețiȘtergere